numer 019
Luty 2023
9

Jakie projekty wdrażamy?
Podsumowanie Centrum Wsparcia Nauki i Rozwoju

Liczne sukcesy w pozyskiwaniu grantów i projektów przez Uczelnię przekładają się bezpośrednio na zaangażowanie i pracę Działu Wdrażania Projektów funkcjonującego w strukturach Centrum Wsparcia Nauki i Rozwoju.

Pracownicy Działu Wdrażania Projektów odpowiadają przede wszystkim za wsparcie administracyjne kierowników merytorycznych projektów i grantów krajowych oraz międzynarodowych, od rozpoczęcia pierwszych działań, do złożenia raportu końcowego i ostatecznego rozliczenia.

Do podstawowych obowiązków pracowników należy kontakt z instytucją finansującą, nadzór nad realizacją umów partnerskich i zadań zgodnie z wytycznymi i procedurami, koordynacja procesu zaangażowania personelu do projektu, terminowe złożenie sprawozdań, monitorowanie budżetu projektu oraz wskaźników, procedowanie zmian w projektach i umowach, organizacja działań przy kontrolach i audytach.

Charakter i zakres projektów jest bardzo różnorodny, niejednokrotnie interdyscyplinarny i wymagający specjalistycznej wiedzy; w ramach struktury Działu zostały wyodrębnione jednostki – Sekcje, które specjalizują się we wdrażaniu konkretnych rodzajowo projektów.
dziecko siedzi przy stoliku w klasie, nauczycielka pochyla się nad nim i tłumaczy zadanie z literkami
Akcja edukacyjna w szkole dla niewidomych w Lewoczy, Słowacja, "Program edukacyjny zdrowia jamy ustnej dla dzieci słabowidzących"
Sekcja ds. Wdrażania Projektów Naukowych
Najważniejszym zadaniem jednostki jest wsparcie administracyjne kierowników projektów badawczych. Obecnie realizowane są 72 projekty, z których 58 finansowanych jest przez Narodowe Centrum Nauki. Ale projekty to nie tylko NCN – wśród realizowanych grantów mamy również projekty wspierające wybitnych studentów „Najlepsi z najlepszych”, finansowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, których celem jest wsparcie wybitnie uzdolnionych studentów w rozwoju ich aktywności naukowej, innowacyjności, kreatywności, poprzez wspieranie ich uczestnictwa w międzynarodowych konkursach, zawodach, konferencjach – obecnie realizowanych jest 7 projektów, w których ramach wsparciem objęto 26 studentów.

Wartość dofinansowania, we wszystkich realizowanych obecnie projektach w Sekcji wynosi ponad 50 mln zł.

Choć niewątpliwie najwięcej grantów naukowych jednostka koordynuje z dobrze nam już znanego Narodowego Centrum Nauki, działającego od 2011 roku, zasady realizacji poszczególnych projektów zmieniają się z konkursu na konkurs. Nowością, ale też dużym wyzwaniem dla naukowców, są obecnie kwestie, takie jak przygotowanie i wdrażanie Planu Zarządzania Danymi, publikowanie prac powstałych w wyniku realizacji projektów w otwartym dostępie oraz udostępnianie danych badawczych w otwartych repozytoriach – wszystkie te wprowadzone rozwiązania oparte zostały na standardach europejskich. W najbliższym czasie zaplanowana jest organizacja spotkania z naukowcami w formie szkoleń dotycząca wymienionych kwestii.

Wyzwaniem dla pracowników Sekcji są granty dysponujące wielomilionowym budżetem, coraz częściej mający interdyscyplinarny charakter i realizowane w konsorcjach wraz z innymi jednostkami naukowymi krajowymi i zagranicznymi. Projektów NCN realizowanych w grupie podmiotów jest 14, z czego Uniwersytet Medyczny w Lublinie pełni rolę lidera w 5. Wymaga to skoordynowania prac administracyjnych i sprawozdawczych nie tylko z kierownikiem merytorycznym, lecz pozostałymi partnerami i nadzorem nad realizacją projektu jako całości.

Duży zespół badawczy to również koordynacja rekrutacji w ramach otwartych konkursów przez pracowników Sekcji na stanowiska typu post-doc (obecnie zatrudnionych jest 5 osób, ogłoszone są konkursy na 3 kolejne stanowiska) i stypendystów-doktorantów – obecnie 30, w tym 8 obcokrajowców, którzy wybrali nasz kraj i nasz Uniwersytet na miejsce realizacji swoich doktoratów.
dziecko dotyka pluszowego dinozaura
Szkoła dla Niedowidzących w Budapeszcie, akcja edukacyjna w ramach projektu "Program edukacyjny zdrowia jamy ustnej dla dzieci słabowidzących"
Sekcja ds. Wdrażania Projektów Badawczo-Rozwojowych
Sekcja wdraża projekty, w których istotna jest współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Każdy z prowadzonych projektów opiera się na kilkuletniej współpracy badawczo-rozwojowej z uniwersytetami, przedsiębiorstwami, szpitalami, ośrodkami zdrowia, w ramach zawartych konsorcjów i porozumień.

Pracownicy Sekcji odpowiadają za procedowanie wielostronnych umów o współpracę, umów konsorcjum, ich aneksowanie oraz nadzorują prawidłową ich realizację. Jest to proces czasochłonny, wymagający zaangażowania i elastyczności, aby sfinalizować umowy gwarantujące interesy każdej ze stron z zachowaniem dobrych relacji z partnerami.

Koordynacja czterech projektów finansowanych z budżetu państwa od Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Doktorat wdrożeniowy”, o łącznej kwocie budżetu: 1 310 864,44 zł, wymagała podjęcia i uzgodnienia nowej formy współpracy pomiędzy Uniwersytetem, przedsiębiorcą a doktorantem. Doktoranci realizują prace badawczo-rozwojowe w swoim miejscu pracy ponieważ pracodawca jest zainteresowany rozwiązaniem problemu podejmowanego przez Doktoranta w ramach pracy doktorskiej oraz komercjalizacją tego rozwiązania.

W 2022 roku, w ramach działalności Sekcji kontynuowano prowadzenie dwóch projektów związanych z realizacją czterech niekomercyjnych badań klinicznych, finansowanych z budżetu państwa od Agencji Badań Medycznych, o łącznej kwocie budżetu: 33 531 946, 82 zł. Milionowe budżety, pięcioletnie okresy realizacji, współpraca z partnerami, koordynacja projektu, w którym UML występuje w roli sponsora niekomercyjnego badania klinicznego, stanowią nie lada wyzwanie dla pracowników jednostki. To nie tylko administracyjne czynności zarządcze, to również współpraca
z zespołem merytorycznym, kontakt z instytucjami regulującymi badanie kliniczne, procedowanie wyboru odpowiednich wykonawców w celu zapewnienia prawidłowego nadzoru nad bezpieczeństwem realizowanego badania.
dwie naukowcyznie pochylone nad mikroskopem
Wizyta studyjna na Uniwersytecie Masaryka w Brnie w ramach projektu "Edukacja i badania w zakresie projektowania i rozwoju leków w regionie V4" Fundusz Wyszehradzki
Sekcji ds. Wdrażania Projektów Rozwojowych
Do zadań pracowników Sekcji należy realizacja działań administracyjnych i koordynacyjnych projektów dofinansowanych z różnych źródeł zewnętrznych krajowych i zagranicznych głównie z NCBR, NAWY oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki, których celem jest szeroko pojęty rozwój Uczelni w jego kluczowych obszarach, m.in. organizacyjnym, infrastrukturalnym, proceduralnym, dydaktycznym, wspierający kadrę uczelni oraz studentów i doktorantów.

W roku 2022 pracownicy Sekcji odpowiadali za koordynację 36 projektów na łączną kwotę ponad 70 milionów złotych.

Należy podkreślić, iż część z tych projektów to przedsięwzięcia, w których pracownicy odpowiadają za całościową ich realizację, inicjują i organizują zadania, wyznaczają cele i terminy, prowadzą rekrutację, całość dokumentacji, opracowują raporty, sprawozdają dane uczestników
i personelu projektu w dedykowanym systemie.

Sekcja ds. Wdrażania Projektów Rozwojowych to głównie zadania realizowane dla społeczności akademickiej, ale możemy pochwalić się obsługą administracyjną projektów mających na celu wzmocnienie współpracy naukowców z przedsiębiorstwami, stymulowanie mobilności, prowadzenie działań na rzecz społeczności lokalnej, zadania na rzecz umiędzynarodowienia Uczelni.

Za poniższą bogatą ofertą wsparcia dla społeczności akademickiej stoją liczne działania organizacyjne i administracyjne pracowników Sekcji.
  • Kadra UML mogła skorzystać z ponad 20 rodzajów szkoleń, w tym podnoszących świadomość o niepełnosprawnościach, dotyczących komunikacji międzykulturowej, z języka angielskiego. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszyły się szkolenia z zakresu zarządzania i kompetencji miękkich (92 pracowników z kadry administracyjnej i kierowniczej) oraz wsparcie w postaci coachingu indywidualnego i grupowego, z którego skorzystało 165 osób (kadra zarządcza).
  • Wzmocnienie kompetencji zarządczych pracowników UML to również udział 13 kierowników Uczelni w studiach podyplomowych z zakresu zarządzania.
  • W renomowanych zagranicznych ośrodkach naukowych odbyło szkolenie z prowadzenia zajęć metodą tutoringu 17 przedstawicieli kadry dydaktycznej. Efektem wizyt jest 780 godzin dydaktycznych zajęć przeprowadzono w 2022 r. na Uczelni z wykorzystaniem powyższej metody.
  • Pracownicy Uniwersytetu wzięli również udział w branżowych konferencjach i kongresach w kraju i za granicą, odbyli także staże i wizyty studyjne w najbardziej cenionych uniwersytetach i instytucjach naukowych w Europie finansowanych z projektów wspierających mobilność, wymianę naukową i nawiązywanie bądź poszerzanie kontaktów UML z naukowcami i badaczami |z zagranicy. Doktoranci również skorzystali z dofinansowania ze staży naukowych, szkoleń i wizyt studyjnych.
  • W 2022 roku z 38 rodzajów kursów oraz certyfikowanych szkoleń spoza programu studiów o różnej tematyce prowadzonych przez kadrę Uczelni i cenionych wykładowców z zewnątrz skorzystało 680 studentów UML.
  • Wsparciem w postaci poradnictwa psychologicznego, doradztwa zawodowego i warsztatów objęto 68 studentów.
  • Wielu studentów miało szansę realizacji swoich pomysłów na innowacje – powstających w ramach działalności Studenckich Kół Naukowych.
Niewątpliwą korzyścią dla Uniwersytetu było również nawiązanie współpracy i zaproszenie do prowadzenia zajęć dla studentów wykładowców zagranicznych – z Indii, Ukrainy, Brazylii, Irlandii w ramach zewnętrznego finansowania. 

Przy wsparciu pracowników Sekcji, pracownicy Biblioteki Głównej koordynują digitalizację i cyfrowe udostępnienie wszystkim osobom zainteresowanym najstarszej części kolekcji XIX-wiecznych książek w języku polskim. W roku 2022 r. zrealizowano zakupy wysokospecjalistycznej i unikatowej aparatury naukowo-badawczej na łączną kwotę ponad 8 milionów złotych. Kolejnym sukcesem jest rozpoczęcie działań administracyjnych mających na celu zakup klastra obliczeniowego.

Pracownicy Centrum Wsparcia Rozwoju i Nauki zainicjowali działania związane
z najważniejszym dokonaniem projektu pn. „Uczelnia przyjazna (…)” oraz Uczelni pod kątem otwierania się na potrzeby osób z niepełnosprawnościami lub specjalnymi potrzebami – opracowana „Strategia dostępności Uniwersytetu Medycznego w Lublinie na lata 2022-2031” przyjęta uchwałą Senatu. Strategia w swoim zakresie obejmuje kluczowe oraz wielowymiarowe obszary dotyczące działań organizacyjnych, zwiększających dostępność kształcenia, działalności naukowej, zatrudnienia, w coraz bardziej przystosowanych i komfortowych przestrzeniach architektonicznych, cyfrowych i informacyjno-komunikacyjnych. Dokument dostrzeżony został zarówno w środowisku osób z niepełnosprawnościami, jak i w innych Uniwersytetach, i stał się inspiracją do tworzenia podobnych dokumentów, także na innych krajowych uczelniach medycznych.

Dział Wdrażania Projektów zapewnia również w ramach swoich jednostek obsługę administracyjną projektów międzynarodowych. Projekty badawcze realizowane we współpracy międzynarodowej w 2022 roku to przede wszystkim przedsięwzięcia typu Era-Net, w których nasza uczelnia pełni rolę partnera w międzynarodowym konsorcjum lub projekty NCN w konkursie OPUS+LAP. W międzynarodowych konsorcjach dwóch projektów badawczych finansowanym przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej oraz dwóch projektach z Programu dla państw Grupy Wyszehradzkiej Uniwersytet wystąpił w roli lidera. Po stronie UMLub leży nie tylko koordynacja prac merytorycznych, to również odpowiedzialność za rozliczenie partnerów zagranicznych w instytucjach finansujących. Pracownicy Działu w celu prawidłowego rozliczenia ww. projektów na bieżąco kontaktują się z partnerami, udzielają doradztwa z zakresu administracyjnego, przygotowują całościowe raporty/sprawozdania.

Przed pracownikami Działu Wdrażania Projektów stoją nowe wyzwania w 2023 roku związane z przyjmowaniem do realizacji nowych innowacyjnych przedsięwzięć, z nowych instrumentów finansowania. To także ostatni rok wdrażania i rozliczenia dużych, zintegrowanych projektów, wzmożony okres kontroli oraz audytów zamykanych projektów. Przy tak dużej liczbie i różnorodności prowadzonych działań, intensywnie i z dużym zaangażowaniem pracuje Zespół Działu Wdrażania Projektów składający się z 18 pracowników.

W celu przybliżenia pracy jednostki planowany jest cykl artykułów o projektach i grantach, które są zarządzane przez Dział Wdrażania Projektów.

Serdecznie zapraszamy do śledzenia kolejnych artykułów w Blasku!

Tekst: Zespół Działu Wdrażania Projektów
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie