Informator uniwersytecki
numer 010
grudzień 2021
★
15
Nowa Kierownik Katedry Farmakognozji i Botaniki Farmaceutycznej
Z jakimi obowiązkami wiąże się objęcie posady kierownika Katedry Farmakognozji i Botaniki Farmaceutycznej?
Objęcie kierowniczego stanowiska, nie tylko w placówce naukowo-dydaktycznej, ale w każdej innej instytucji to odpowiedzialność i zarazem zwiększenie zakresu obowiązków. Zadaniem Katedry, zgodnie ze statutem naszej Alma Mater jest „organizacja prowadzenia działalności dydaktycznej związanej z określoną specjalnością studiów bądź z grupą przedmiotów nauczania odpowiadających dziedzinie lub dyscyplinie realizowanej na wydziale”. Nowa Katedra powstała z połączenia Katedry Farmakognozji i Katedry Botaniki Farmaceutycznej. Obie jednostki charakteryzowała zbieżność tematyki badawczej, ale przede wszystkim realizowane w nich przedmioty, których tematyka jest ze sobą ściśle powiązana. W nowopowstałej Katedrze studenci otrzymają komplementarną wiedzę począwszy od budowy anatomiczno-morfologicznej roślin leczniczych, ich analizy fitochemicznej do praktycznego wykorzystania substancji roślinnych w profilaktyce i leczeniu wielu chorób. To powiązanie i kontynuacja nauczanych przez nas treści stanowi doskonałe pole do wzajemnego uzupełniania wiedzy i wymiany doświadczeń. Chciałabym abyśmy we wspólnym gronie osób zaangażowanych w proces dydaktyczny, wciąż dbali aby zajęcia prowadzone w każdej z jednostek wchodzących w skład Katedry charakteryzowały się wysokim standardem kształcenia, a jednocześnie były interesujące i pozwalające studentowi na przyswojenie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu farmaceuty, kosmetologa czy dietetyka.
Objęcie kierowniczego stanowiska, nie tylko w placówce naukowo-dydaktycznej, ale w każdej innej instytucji to odpowiedzialność i zarazem zwiększenie zakresu obowiązków. Zadaniem Katedry, zgodnie ze statutem naszej Alma Mater jest „organizacja prowadzenia działalności dydaktycznej związanej z określoną specjalnością studiów bądź z grupą przedmiotów nauczania odpowiadających dziedzinie lub dyscyplinie realizowanej na wydziale”. Nowa Katedra powstała z połączenia Katedry Farmakognozji i Katedry Botaniki Farmaceutycznej. Obie jednostki charakteryzowała zbieżność tematyki badawczej, ale przede wszystkim realizowane w nich przedmioty, których tematyka jest ze sobą ściśle powiązana. W nowopowstałej Katedrze studenci otrzymają komplementarną wiedzę począwszy od budowy anatomiczno-morfologicznej roślin leczniczych, ich analizy fitochemicznej do praktycznego wykorzystania substancji roślinnych w profilaktyce i leczeniu wielu chorób. To powiązanie i kontynuacja nauczanych przez nas treści stanowi doskonałe pole do wzajemnego uzupełniania wiedzy i wymiany doświadczeń. Chciałabym abyśmy we wspólnym gronie osób zaangażowanych w proces dydaktyczny, wciąż dbali aby zajęcia prowadzone w każdej z jednostek wchodzących w skład Katedry charakteryzowały się wysokim standardem kształcenia, a jednocześnie były interesujące i pozwalające studentowi na przyswojenie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu farmaceuty, kosmetologa czy dietetyka.
Jakie jednostki wchodzą w skład Katedry i jakie są zadania Zakładu Farmakognozji z Ogrodem Roślin Leczniczych?
Jak już wspomniałam nasza Katedra to duża jednostka powstała z połączenia dwóch katedr. W jej skład wchodzą Zakład Botaniki Farmaceutycznej, Zakład Chemii Produktów Pochodzenia Naturalnego, Zakład Farmakognozji z Ogrodem Roślin Leczniczych oraz Laboratorium Kontroli Jakości Produktów Leczniczych. Pomimo wspólnej struktury, każda jednostka z powodzeniem realizuje swoje kierunki badawcze. Jakkolwiek, połączenie może wpłynąć tylko pozytywnie na jakość prowadzonych badań poprzez zwiększenie współpracy oraz wspólnie realizowane projekty. Jeżeli chodzi o Zakład Farmakognozji z Ogrodem Roślin Leczniczych to naszym zadaniem jest przede wszystkim realizacja zajęć dydaktycznych. Nauczyciele zatrudnieni w jednostce prowadzą kilkanaście przedmiotów na kierunku farmacja, kosmetologia i dietetyka. Ponadto przyjmujemy wielu studentów z uczelni zagranicznych, zarówno w ramach programu Erasmus, jak też doktorantów w ramach wspólnie prowadzonych projektów naukowych. Prężnie działa również koło naukowe, gdzie studenci rozwijają swoje zainteresowania na polu fitochemii. Wspomniałam już o badaniach naukowych, które stanowią na równi z dydaktyką bardzo ważny aspekt działalności jednostki. Jako Zakład, od wielu lat, stanowimy zgrany zespół „pasjonatów” nauki. Zakład Farmakognozji już od momentu jego powstania w 1945 r. kładł szczególny nacisk na jakość zajęć dydaktycznych w jednostce, a także na wysoki poziom prowadzonych tu badań naukowych. Kolejni kierownicy, ale również i zatrudnieni w jednostce pracownicy, dbali o stałe unowocześnianie bazy naukowo-dydaktycznej, która to umożliwia efektywne kształcenie studentów oraz prowadzenie badań na najwyższym, światowym poziomie. Dlatego też jako kierownik Zakładu Farmakognozji z Ogrodem Roślin Leczniczych podejmę wszelkie działania by kontynuować to co zostało osiągnięte w ciągu tych 76 lat funkcjonowania Zakładu Farmakognozji, a także by Zakład dalej się rozwijał.
Jak już wspomniałam nasza Katedra to duża jednostka powstała z połączenia dwóch katedr. W jej skład wchodzą Zakład Botaniki Farmaceutycznej, Zakład Chemii Produktów Pochodzenia Naturalnego, Zakład Farmakognozji z Ogrodem Roślin Leczniczych oraz Laboratorium Kontroli Jakości Produktów Leczniczych. Pomimo wspólnej struktury, każda jednostka z powodzeniem realizuje swoje kierunki badawcze. Jakkolwiek, połączenie może wpłynąć tylko pozytywnie na jakość prowadzonych badań poprzez zwiększenie współpracy oraz wspólnie realizowane projekty. Jeżeli chodzi o Zakład Farmakognozji z Ogrodem Roślin Leczniczych to naszym zadaniem jest przede wszystkim realizacja zajęć dydaktycznych. Nauczyciele zatrudnieni w jednostce prowadzą kilkanaście przedmiotów na kierunku farmacja, kosmetologia i dietetyka. Ponadto przyjmujemy wielu studentów z uczelni zagranicznych, zarówno w ramach programu Erasmus, jak też doktorantów w ramach wspólnie prowadzonych projektów naukowych. Prężnie działa również koło naukowe, gdzie studenci rozwijają swoje zainteresowania na polu fitochemii. Wspomniałam już o badaniach naukowych, które stanowią na równi z dydaktyką bardzo ważny aspekt działalności jednostki. Jako Zakład, od wielu lat, stanowimy zgrany zespół „pasjonatów” nauki. Zakład Farmakognozji już od momentu jego powstania w 1945 r. kładł szczególny nacisk na jakość zajęć dydaktycznych w jednostce, a także na wysoki poziom prowadzonych tu badań naukowych. Kolejni kierownicy, ale również i zatrudnieni w jednostce pracownicy, dbali o stałe unowocześnianie bazy naukowo-dydaktycznej, która to umożliwia efektywne kształcenie studentów oraz prowadzenie badań na najwyższym, światowym poziomie. Dlatego też jako kierownik Zakładu Farmakognozji z Ogrodem Roślin Leczniczych podejmę wszelkie działania by kontynuować to co zostało osiągnięte w ciągu tych 76 lat funkcjonowania Zakładu Farmakognozji, a także by Zakład dalej się rozwijał.
Jakie plany ma Pani na rozwój Katedry oraz Zakładu?
Wszystkie wchodzące w skład Katedry jednostki realizują szeroko zakrojone badania fitochemiczne. W naszych Zakładach realizowanych jest wiele projektów badawczych, również we współpracy z ośrodkami zagranicznymi. Jako kierownik Zakładu Farmakognozji z Ogrodem Roślin Leczniczych chciałabym przede wszystkim postawić na rozwój naukowy jednostki i rozwój młodej kadry ze szczególnym uwzględnieniem podtrzymywania obecnej i nawiązanie nowej współpracy z renomowanymi ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą, oraz ściślejszych powiązań z otoczeniem gospodarczym. Bardzo cieszę się z faktu, że już w tym roku w Zakładzie będą realizowane pierwsze prace magisterskie we współpracy z interesariuszami zewnętrznymi. Ważnym aspektem jest też wzmocnienie współpracy naukowej międzywydziałowej, a także utrzymanie wysokiej jakości badań naukowych. Działania te powinny przynieść wymierne efekty również w ubieganiu się o finansowanie projektów badawczych. Kierownik Zakładu Farmakognozji z Ogrodem Roślin Leczniczych to także koordynator pracy dydaktycznej wszystkich pracowników. Moim celem jest stworzenie przyjaznych warunków pracy dla nauczycieli akademickich oraz zdobywania wiedzy przez studentów i doktorantów kształcących się w jednostce. Moje zamierzenia w zakresie dydaktyki to także zwiększenie udziału pracowników w szkoleniach dydaktycznych, celem rozwijania ich wiedzy i umiejętności w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych. Chciałabym również zrealizować pomysł włączenia zajęć plenerowych w Ogrodzie Roślin Leczniczych do zajęć z przedmiotu Farmakognozja dla studentów farmacji oraz zajęć z przedmiotu Surowce Kosmetyczne dla studentów kosmetologii. Mam nadzieję, że również pracownicy wchodzącego w skład Katedry Zakładu Botaniki Farmaceutycznej wykorzystają ogród roślin leczniczych do swoich zajęć dydaktycznych.
A jeżeli chodzi o najbliższe plany dotyczące Katedry to chciałabym abyśmy przede wszystkim wspólnie zadbali o aktualizowanie, weryfikowanie i uatrakcyjnianie treści nauczania przedmiotów realizowanych w naszych jednostkach.
Jakie cele chce zrealizować Pani jako kierownik w obecnym roku akademickim?
Praca naukowa to jeden z kierunków naszej działalności, drugim jest oczywiście dydaktyka. Jako pracownik badawczo-dydaktyczny jestem zaangażowana w obydwa procesy. Chciałabym, aby nasi studenci otrzymali w naszej Katedrze pełną wiedzę zarówno z zakresu botaniki, fitochemii, jak i fitoterapii. Musimy mieć na uwadze, że leki ziołowe, ale także suplementy diety w których skład wchodzą substancje roślinne stanowią duży asortyment w aptekach, dlatego też dużą uwagę poświęcamy na przekazanie wiedzy z zakresu ziołolecznictwa i profilaktyki zdrowotnej. Oprócz studentów farmacji w naszej Katedrze kształceni są także studenci kosmetologii. Tu głównie kładziemy nacisk na wiedzę z zakresu wykorzystania ziół w produktach kosmetycznych. Natomiast dla studentów dietetyki chcielibyśmy przygotować zajęcia z poszerzonej wiedzy na temat nutraceutyków.
Planów jest wiele i jestem przekonana, że wspólnie sprostamy wymaganiom zarówno dydaktycznym, jak i naukowym.
Czy jako kierownik prowadzi Pani zajęcia na uczelni? Jeśli tak, to jakie, na czym polegają? Czy studenci chętnie w nich uczestniczą?
Tak, jako pracownik badawczo-dydaktyczny prowadzę wykłady, seminaria i ćwiczenia laboratoryjne. Z racji tego, że pełnię również funkcję prodziekana Wydziału Farmaceutycznego mam tych zajęć zdecydowanie mniej, ale wciąż mam kontakt ze studentami. Obecnie jestem koordynatorem trzech przedmiotów realizowanych na kierunku farmacja, kosmetologia i dietetyka. Jestem zaangażowana w zajęcia specjalistyczne dotyczące analizy związków obecnych w roślinach leczniczych, ich wyodrębniania, izolacji, badania struktury, ale także kontroli jakości materiału roślinnego, jak i produktów roślinnych. Staram się przekazać studentom wiedzę dotyczącą poszczególnych metod analitycznych wykorzystywanych w różnych laboratoriach, mam nadzieję, że w sposób jasny i ciekawy. Tam gdzie mogę wykorzystuję własne doświadczenia w pracy naukowej zdobyte na naszej Uczelni, a także podczas staży w laboratoriach uniwersytetów zagranicznych m.in. na Węgrzech i w Japonii. Liczę, że studenci lubią uczęszczać na moje zajęcia. Zawsze wsłuchuję się w ich opinie wyrażane, czy to podczas zajęć, czy też w ankietach. Te opinie są bardzo cenne i kształcące dla mnie jako dydaktyka.
Wszystkie wchodzące w skład Katedry jednostki realizują szeroko zakrojone badania fitochemiczne. W naszych Zakładach realizowanych jest wiele projektów badawczych, również we współpracy z ośrodkami zagranicznymi. Jako kierownik Zakładu Farmakognozji z Ogrodem Roślin Leczniczych chciałabym przede wszystkim postawić na rozwój naukowy jednostki i rozwój młodej kadry ze szczególnym uwzględnieniem podtrzymywania obecnej i nawiązanie nowej współpracy z renomowanymi ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą, oraz ściślejszych powiązań z otoczeniem gospodarczym. Bardzo cieszę się z faktu, że już w tym roku w Zakładzie będą realizowane pierwsze prace magisterskie we współpracy z interesariuszami zewnętrznymi. Ważnym aspektem jest też wzmocnienie współpracy naukowej międzywydziałowej, a także utrzymanie wysokiej jakości badań naukowych. Działania te powinny przynieść wymierne efekty również w ubieganiu się o finansowanie projektów badawczych. Kierownik Zakładu Farmakognozji z Ogrodem Roślin Leczniczych to także koordynator pracy dydaktycznej wszystkich pracowników. Moim celem jest stworzenie przyjaznych warunków pracy dla nauczycieli akademickich oraz zdobywania wiedzy przez studentów i doktorantów kształcących się w jednostce. Moje zamierzenia w zakresie dydaktyki to także zwiększenie udziału pracowników w szkoleniach dydaktycznych, celem rozwijania ich wiedzy i umiejętności w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych. Chciałabym również zrealizować pomysł włączenia zajęć plenerowych w Ogrodzie Roślin Leczniczych do zajęć z przedmiotu Farmakognozja dla studentów farmacji oraz zajęć z przedmiotu Surowce Kosmetyczne dla studentów kosmetologii. Mam nadzieję, że również pracownicy wchodzącego w skład Katedry Zakładu Botaniki Farmaceutycznej wykorzystają ogród roślin leczniczych do swoich zajęć dydaktycznych.
A jeżeli chodzi o najbliższe plany dotyczące Katedry to chciałabym abyśmy przede wszystkim wspólnie zadbali o aktualizowanie, weryfikowanie i uatrakcyjnianie treści nauczania przedmiotów realizowanych w naszych jednostkach.
Jakie cele chce zrealizować Pani jako kierownik w obecnym roku akademickim?
Praca naukowa to jeden z kierunków naszej działalności, drugim jest oczywiście dydaktyka. Jako pracownik badawczo-dydaktyczny jestem zaangażowana w obydwa procesy. Chciałabym, aby nasi studenci otrzymali w naszej Katedrze pełną wiedzę zarówno z zakresu botaniki, fitochemii, jak i fitoterapii. Musimy mieć na uwadze, że leki ziołowe, ale także suplementy diety w których skład wchodzą substancje roślinne stanowią duży asortyment w aptekach, dlatego też dużą uwagę poświęcamy na przekazanie wiedzy z zakresu ziołolecznictwa i profilaktyki zdrowotnej. Oprócz studentów farmacji w naszej Katedrze kształceni są także studenci kosmetologii. Tu głównie kładziemy nacisk na wiedzę z zakresu wykorzystania ziół w produktach kosmetycznych. Natomiast dla studentów dietetyki chcielibyśmy przygotować zajęcia z poszerzonej wiedzy na temat nutraceutyków.
Planów jest wiele i jestem przekonana, że wspólnie sprostamy wymaganiom zarówno dydaktycznym, jak i naukowym.
Czy jako kierownik prowadzi Pani zajęcia na uczelni? Jeśli tak, to jakie, na czym polegają? Czy studenci chętnie w nich uczestniczą?
Tak, jako pracownik badawczo-dydaktyczny prowadzę wykłady, seminaria i ćwiczenia laboratoryjne. Z racji tego, że pełnię również funkcję prodziekana Wydziału Farmaceutycznego mam tych zajęć zdecydowanie mniej, ale wciąż mam kontakt ze studentami. Obecnie jestem koordynatorem trzech przedmiotów realizowanych na kierunku farmacja, kosmetologia i dietetyka. Jestem zaangażowana w zajęcia specjalistyczne dotyczące analizy związków obecnych w roślinach leczniczych, ich wyodrębniania, izolacji, badania struktury, ale także kontroli jakości materiału roślinnego, jak i produktów roślinnych. Staram się przekazać studentom wiedzę dotyczącą poszczególnych metod analitycznych wykorzystywanych w różnych laboratoriach, mam nadzieję, że w sposób jasny i ciekawy. Tam gdzie mogę wykorzystuję własne doświadczenia w pracy naukowej zdobyte na naszej Uczelni, a także podczas staży w laboratoriach uniwersytetów zagranicznych m.in. na Węgrzech i w Japonii. Liczę, że studenci lubią uczęszczać na moje zajęcia. Zawsze wsłuchuję się w ich opinie wyrażane, czy to podczas zajęć, czy też w ankietach. Te opinie są bardzo cenne i kształcące dla mnie jako dydaktyka.
Rozmawiała: Aleksandra Kaźmierczak
Zdjęcia pochodzą z prywatnego archiwum dr hab. n. farm. Agnieszki Ludwiczuk
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie