Informator uniwersytecki
numer 015
czerwiec 2022
★
8
Parametryzacja na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie i wyzwania Centrum Wsparcia Nauki i Rozwoju
O parametryzacji na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie i wyzwaniach Centrum Wsparcia Nauki i Rozwoju opowiedział Prorektor ds. Nauki prof. dr hab. n. med. Andrzej Stepulak.
O parametryzacji na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie i wyzwaniach Centrum Wsparcia Nauki i Rozwoju opowiedział Prorektor ds. Nauki prof. dr hab. n. med. Andrzej Stepulak.
Rozmawiała Aleksandra Kaźmierczak
Rozmawiała Aleksandra Kaźmierczak
W obecnym roku akademickim między innymi zajmuje się Pan parametryzacją. Czy mógłby Pan objaśnić na czym ona polega i jakie są jej cele?
Generalnie parametryzacja obejmuje lata 2017-2021 i jest formą oceny naukowej poszczególnych dyscyplin w poszczególnych uniwersytetach oraz innego typu uczelniach wyższych. Zakończyła się wraz z końcem 2021 roku, jednak jej ocena będzie znana dopiero w lipcu 2022 roku. Parametryzacja wynika z ustawy o szkolnictwie wyższym i odpowiednich rozporządzeń do tejże ustawy i jest bardzo istotna – w przypadku kierunków lekarskich właśnie od pomyślnego przebiegu ewaluacji zależy możliwość kształcenia na tych kierunkach. Ewaluacja jest kwestią Ministerstwa, oceniają nas na podstawie tego co do tej pory wypracowaliśmy w kategoriach takich jak publikacje naukowe, patenty, środki finansowe na badania naukowe, które uzyskaliśmy oraz tak zwane opisy wpływów naszych osiągnięć na gospodarkę, zdrowie i szereg innych aspektów rozwoju społecznego.
Generalnie parametryzacja obejmuje lata 2017-2021 i jest formą oceny naukowej poszczególnych dyscyplin w poszczególnych uniwersytetach oraz innego typu uczelniach wyższych. Zakończyła się wraz z końcem 2021 roku, jednak jej ocena będzie znana dopiero w lipcu 2022 roku. Parametryzacja wynika z ustawy o szkolnictwie wyższym i odpowiednich rozporządzeń do tejże ustawy i jest bardzo istotna – w przypadku kierunków lekarskich właśnie od pomyślnego przebiegu ewaluacji zależy możliwość kształcenia na tych kierunkach. Ewaluacja jest kwestią Ministerstwa, oceniają nas na podstawie tego co do tej pory wypracowaliśmy w kategoriach takich jak publikacje naukowe, patenty, środki finansowe na badania naukowe, które uzyskaliśmy oraz tak zwane opisy wpływów naszych osiągnięć na gospodarkę, zdrowie i szereg innych aspektów rozwoju społecznego.
Dlaczego wynik parametryzacji będzie znany dopiero w lipcu? Czy jest to związane z zakończeniem roku akademickiego?
Absolutnie nie – wynika to z procedury odbywającej się w Ministerstwie, która ocenia poszczególne dane ze wszystkich uniwersytetów. Jest to ogromna praca, w związku z czym jest trudna do wykonania w przeciągu miesiąca czy dwóch. Terminy te zostały ustanowione przez Ministerstwo.
Czy pandemia w jakiś sposób wpłynęła na przeprowadzanie ewaluacji?
Nie – ewaluacja jest przeprowadzana przez system nadzorowany przez Ministerstwo, a my uzupełniamy dane. Nie wydaje mi się, aby jej proces przez wzgląd na pandemię był utrudniony – jest to ocena tego, co zrobiliśmy, w związku z czym i tak odbywa się na podstawie danych, które uzupełniamy w systemie.
Czy studenci również mogą wziąć udział w parametryzacji?
Nie, studenci nie biorą udziału w tej ewaluacji. Wyjątkiem mogą być jednak osoby mające publikacje z pracownikami naukowymi Uczelni, którzy są zaliczeni do pracowników na etatach badawczych lub badawczo-dydaktycznych. Wówczas pośrednio mogą przyczynić się do ewaluacji, natomiast jako studenci nie biorą w niej udziału.
Jakie wyzwania i cele ma Pan na obecny rok akademicki jako Prorektor ds. Nauki?
Wyzwania są stałe – na pewno ciągle dążymy do tego, by nasi pracownicy, naukowcy jak najlepiej publikowali i zdobywali jak najwięcej grantów w celu finansowania badań i rozwijania samych siebie poprzez zdobywanie stopni naukowych i tytułów. Takie cele przyświecają nam w każdym roku akademickim. Myślę, że w tym roku nie ma jakichś szczególnych celów. Pojawiają się jednak zagadnienia wymagające rozwiązań, także wewnętrznych na uczelni. Są to rozwiązania administracyjne, a także takie mające służyć lepszej pracy naukowców, łatwiejszemu dostępowi do czasopism naukowych czy zamówień publicznych, co jest taką piętą achillesową naukowców w całej Polsce. Wynika to także z uwarunkowań ustawowych. Staramy się zorganizować to w taki sposób, by naszym naukowcom pracowało się jak najlepiej. Cały dział powołany w Centrum Wsparcia Nauki i Rozwoju zajmuje się rozdziałem środków.
W jaki sposób Centrum Wsparcia Nauki i Rozwoju pomaga młodym naukowcom?
Staramy się wyjść im naprzeciw tak bardzo jak to możliwe. Przede wszystkim istnieje u nas bardzo sprawnie prowadzona szkoła doktorska. W ubiegłym i obecnym roku ufundowaliśmy również kilkadziesiąt dość wysokich grantów dla młodych naukowców właśnie po to, by mogli się rozwijać robiąc dedykowane badania naukowe i pisząc publikacje. Autorzy aplikacji grantowych sami określają swoje cele badawcze w zależności od posiadanych środków finansowych, które wynikają z dotychczasowych osiągnięć poszczególnych osób lub grup badawczych. Dzięki temu nie wywieramy na naukowców presji aby robili badania w określonym przez nas zakresie. Przygotowujemy oczywiście główne strategie badawcze naszej uczelni, jednak nie zabraniamy naukowcom robić innych badań – chcemy, aby sami wybierali kierunek w jakim chcą się rozwijać. Pewne kierunki same z siebie są bardziej interesujące, przez co szybciej i lepiej się rozwijają. Wśród grantów celowanych znalazły się między innymi granty z wykorzystaniem siedmioteslowego rezonansu magnetycznego, czy tak zwane granty innowacyjne, polegające na wypracowaniu danych wstępnych mających pomóc autorom tychże aplikacji o ubieganie się o finansowanie zewnętrzne. Myślimy również nad innymi rodzajami grantów wewnętrznych.
Absolutnie nie – wynika to z procedury odbywającej się w Ministerstwie, która ocenia poszczególne dane ze wszystkich uniwersytetów. Jest to ogromna praca, w związku z czym jest trudna do wykonania w przeciągu miesiąca czy dwóch. Terminy te zostały ustanowione przez Ministerstwo.
Czy pandemia w jakiś sposób wpłynęła na przeprowadzanie ewaluacji?
Nie – ewaluacja jest przeprowadzana przez system nadzorowany przez Ministerstwo, a my uzupełniamy dane. Nie wydaje mi się, aby jej proces przez wzgląd na pandemię był utrudniony – jest to ocena tego, co zrobiliśmy, w związku z czym i tak odbywa się na podstawie danych, które uzupełniamy w systemie.
Czy studenci również mogą wziąć udział w parametryzacji?
Nie, studenci nie biorą udziału w tej ewaluacji. Wyjątkiem mogą być jednak osoby mające publikacje z pracownikami naukowymi Uczelni, którzy są zaliczeni do pracowników na etatach badawczych lub badawczo-dydaktycznych. Wówczas pośrednio mogą przyczynić się do ewaluacji, natomiast jako studenci nie biorą w niej udziału.
Jakie wyzwania i cele ma Pan na obecny rok akademicki jako Prorektor ds. Nauki?
Wyzwania są stałe – na pewno ciągle dążymy do tego, by nasi pracownicy, naukowcy jak najlepiej publikowali i zdobywali jak najwięcej grantów w celu finansowania badań i rozwijania samych siebie poprzez zdobywanie stopni naukowych i tytułów. Takie cele przyświecają nam w każdym roku akademickim. Myślę, że w tym roku nie ma jakichś szczególnych celów. Pojawiają się jednak zagadnienia wymagające rozwiązań, także wewnętrznych na uczelni. Są to rozwiązania administracyjne, a także takie mające służyć lepszej pracy naukowców, łatwiejszemu dostępowi do czasopism naukowych czy zamówień publicznych, co jest taką piętą achillesową naukowców w całej Polsce. Wynika to także z uwarunkowań ustawowych. Staramy się zorganizować to w taki sposób, by naszym naukowcom pracowało się jak najlepiej. Cały dział powołany w Centrum Wsparcia Nauki i Rozwoju zajmuje się rozdziałem środków.
W jaki sposób Centrum Wsparcia Nauki i Rozwoju pomaga młodym naukowcom?
Staramy się wyjść im naprzeciw tak bardzo jak to możliwe. Przede wszystkim istnieje u nas bardzo sprawnie prowadzona szkoła doktorska. W ubiegłym i obecnym roku ufundowaliśmy również kilkadziesiąt dość wysokich grantów dla młodych naukowców właśnie po to, by mogli się rozwijać robiąc dedykowane badania naukowe i pisząc publikacje. Autorzy aplikacji grantowych sami określają swoje cele badawcze w zależności od posiadanych środków finansowych, które wynikają z dotychczasowych osiągnięć poszczególnych osób lub grup badawczych. Dzięki temu nie wywieramy na naukowców presji aby robili badania w określonym przez nas zakresie. Przygotowujemy oczywiście główne strategie badawcze naszej uczelni, jednak nie zabraniamy naukowcom robić innych badań – chcemy, aby sami wybierali kierunek w jakim chcą się rozwijać. Pewne kierunki same z siebie są bardziej interesujące, przez co szybciej i lepiej się rozwijają. Wśród grantów celowanych znalazły się między innymi granty z wykorzystaniem siedmioteslowego rezonansu magnetycznego, czy tak zwane granty innowacyjne, polegające na wypracowaniu danych wstępnych mających pomóc autorom tychże aplikacji o ubieganie się o finansowanie zewnętrzne. Myślimy również nad innymi rodzajami grantów wewnętrznych.
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie