Informator uniwersytecki
numer 016
październik 2022
★
5
Uniwersytet Medyczny w Lublinie uczestniczył w konferencji AMEE
W dniach od 28 do 31 sierpnia w Lyonie, we Francji, odbyła się konferencja AMEE (Association for Medical Education in Europe, Międzynarodowa Organizacja Edukacji Medycznej).
Uniwersytet Medyczny w Lublinie reprezentowała podczas tego najważniejszego edukacyjnego wydarzenia w roku reprezentacja składająca się z:
Prorektora ds. Kształcenia i Dydaktyki, prof. dra hab. n. med. Kamila Torres,
Prodziekan Wydziału Lekarskiego, prof. dr hab. Katarzyny Drabko,
Prodziekan Wydziału Lekarskiego, prof. dr hab. Agaty Filip,
Kierownik Samodzielnej Pracowni Ginekologii Dziecięcej, prof. dr hab. n. med. Anny Torres,
Przewodniczącego Uczelnianego Zespołu ds. Ustawicznego Rozwoju Sprawności Akademickiej (URSA), dra Rafała Pietrasia, prof. uczelni,
Kierownik Centrum Innowacji i Akredytacji, Magdaleny Staśkiewicz.
Uniwersytet Medyczny w Lublinie reprezentowała podczas tego najważniejszego edukacyjnego wydarzenia w roku reprezentacja składająca się z:
Prorektora ds. Kształcenia i Dydaktyki, prof. dra hab. n. med. Kamila Torres,
Prodziekan Wydziału Lekarskiego, prof. dr hab. Katarzyny Drabko,
Prodziekan Wydziału Lekarskiego, prof. dr hab. Agaty Filip,
Kierownik Samodzielnej Pracowni Ginekologii Dziecięcej, prof. dr hab. n. med. Anny Torres,
Przewodniczącego Uczelnianego Zespołu ds. Ustawicznego Rozwoju Sprawności Akademickiej (URSA), dra Rafała Pietrasia, prof. uczelni,
Kierownik Centrum Innowacji i Akredytacji, Magdaleny Staśkiewicz.
Podczas 4-dniowego sympozjum przedstawiciele UMLub brali udział w licznych wykładach i warsztatach związanych z tworzeniem nowoczesnych programów studiów, opartych na kompetencjach, programach rozwoju kadry, różnorodnym podejściu do oceniania studentów, akredytacjach i innych rodzajach wsparcia jakości kształcenia, ocenie programowej, w ramach której różne sposoby oceniania mają stworzyć jasny obraz kompetencji. Podczas konferencji omawiano tak nowatorskie koncepcje, jak na przykład prace nad metodami niwelowania różnic pomiędzy kandydatami z różnych środowisk, w celu umożliwienia podjęcia studiów osobom mniej uprzywilejowanym, czy stanowisko „trenera kompetencji” albo rezygnacji z ocen na rzecz systemu „pass/fail”.
W konferencji udział wzięli także przedstawiciele studentów, którzy uczestniczyli w licznych sesjach związanych ze wsparciem rozwoju uczelni, zaangażowaniem studentów w rozwój programów nauczania, tworzeniem otwartego środowiska akademickiego, uczeniem się poprzez zaawansowane metody technologiczne, przejmowaniem kontroli nad własnym rozwojem naukowym, tematem: „studenci jako partnerzy w procesie nauczania” oraz „jak zostać aktywnym studentem”.
W konferencji udział wzięli także przedstawiciele studentów, którzy uczestniczyli w licznych sesjach związanych ze wsparciem rozwoju uczelni, zaangażowaniem studentów w rozwój programów nauczania, tworzeniem otwartego środowiska akademickiego, uczeniem się poprzez zaawansowane metody technologiczne, przejmowaniem kontroli nad własnym rozwojem naukowym, tematem: „studenci jako partnerzy w procesie nauczania” oraz „jak zostać aktywnym studentem”.
Celem udziału prof. Kamila Torres i z-cy dyrektor CEM, Magdaleny Staśkiewicz, było nawiązanie kontaktu formalnego z ramienia PKA z przedstawicielami WFME (Światowa Organizacja Edukacji Medycznej), prezydentem prof. Davidem Gordonem oraz prezydentem-elektem, prof. Ricardo León-Bórquezem. Z inicjatywy prof. Kamila Torres, pełnomocnika Polskiej Komisji Akredytacyjnej ds. Akredytacji Kierunków Medycznych, doszło do spotkania delegacji WFME i UML, podczas którego omówiono wstępne założenia związane z procesem aplikacyjnym o uznanie PKA jako komisji pracującej zgodnie ze standardami WFME. Wynikiem rozmów są obecnie trwające, ostatnie ustalenia pomiędzy PKA, Ministerstwem Edukacji i Nauki oraz Ministerstwem Zdrowia w zakresie powołania roboczego zespołu, składającego się w przedstawicieli tych instytucji oraz uczelni medycznych, którego zadaniem będzie uzyskanie takiego uznania.
Dla wszystkich członków delegacji udział w takim wydarzeniu, jak również nawiązanie znajomości i wymiana doświadczeń z kolegami z uczelni medycznych w całej Europie, stanowią jedyną w swoim rodzaju okazję do zapoznania się z najnowszymi trendami w edukacji i nauki bezpośrednio od osób, które w praktyce wprowadziły innowacyjne rozwiązania edukacyjne. Zdobyte doświadczenie zostanie przekazane podczas sesji warsztatowej Dni Jakości Uniwersytetu Medycznego w Lublinie (DJUML), które odbędą się w dniach 9-10 grudnia bieżącego roku.
Dla wszystkich członków delegacji udział w takim wydarzeniu, jak również nawiązanie znajomości i wymiana doświadczeń z kolegami z uczelni medycznych w całej Europie, stanowią jedyną w swoim rodzaju okazję do zapoznania się z najnowszymi trendami w edukacji i nauki bezpośrednio od osób, które w praktyce wprowadziły innowacyjne rozwiązania edukacyjne. Zdobyte doświadczenie zostanie przekazane podczas sesji warsztatowej Dni Jakości Uniwersytetu Medycznego w Lublinie (DJUML), które odbędą się w dniach 9-10 grudnia bieżącego roku.
Tekst: Z-ca dyrektor CEM, Magdalena Staśkiewicz
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie