Informator uniwersytecki
numer 016
październik 2022
★
8
Projekt „Uczelnia przyjazna” UMLub w stronę dostępności
Uniwersytet Medyczny w Lublinie w ramach projektu „Uczelnia przyjazna” (program dostępności Uniwersytetu Medycznego w Lublinie dla osób z niepełnosprawnościami) podjął działania mające na celu zwiększenie dostępności naszej Uczelni dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami. Celem zainicjowanych działań jest zapewnienie osobom wykluczonym warunków niezbędnych do pełnego uczestnictwa w życiu Uczelni i społeczności akademickiej, w szczególności podczas rekrutacji, kształcenia, prowadzenia działalności naukowej, udziału w wydarzeniach kulturalnych i sportowych, życiu akademickim oraz zatrudnieniu. W ramach projektu spośród pracowników UMLub została powołana grupa robocza, do której zadań należało opracowanie, we współpracy z ekspertami zewnętrznymi, "Strategii dostępności Uniwersytetu Medycznego w Lublinie" (pełny tekst uchwalonej strategii dostępności UMLub jest tutaj).
Przyjęta przez Senat we wrześniu br. strategia ułatwi podejmowanie działań dotyczących zwiększenia dostępności w wielu aspektach, tj. zapewnienia dostępności architektonicznej, dostępności cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej.
Przyjęta przez Senat we wrześniu br. strategia ułatwi podejmowanie działań dotyczących zwiększenia dostępności w wielu aspektach, tj. zapewnienia dostępności architektonicznej, dostępności cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej.
Otwarcie Uczelni na potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami, wymaga dużego wsparcia ze strony poszczególnych jednostek Uczelni. Rozpoczynając proces dostosowania Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, podjęto wiele działań na różnych płaszczyznach, takich jak dostosowanie obiektów pod kątem zniesienia barier architektonicznych (największym przedsięwzięciem będzie modernizacja dwóch domów studenckich, które zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami) oraz zwiększenie dostępności cyfrowej stron internetowych Uczelni. W ramach dostępności informacyjno-komunikacyjnej m.in. przygotowano salę językową z pętlą indukcyjną, zakupiono stoły z możliwością regulacji wysokości, jak również monitor interaktywny, który pozwala na wyświetlanie treści w formie powiększonej dla osób słabowidzących.
Wszystko to jest małą częścią rozpoczętego procesu dostosowywania Uczelni pod kątem merytorycznym, proceduralnym, czy też zastosowania różnego rodzaju nowoczesnych technologii specjalistycznych, sprzętowych lub wprowadzaniu odpowiednich programów.
Bardzo ważną częścią procesu dostosowawczego jest prowadzenie szkoleń świadomościowych dla pracowników administracyjnych oraz kadry dydaktycznej, dlatego też takie szkolenia, na których można zapoznać się z tematyką związaną z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, są przeprowadzane na naszej Uczelni. Niestety liczba takich szkoleń jest zdecydowanie za mała, aby skutecznie podnieść zakres wiedzy na tematy związane z przystosowaniem naszej Uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Wszystko to jest małą częścią rozpoczętego procesu dostosowywania Uczelni pod kątem merytorycznym, proceduralnym, czy też zastosowania różnego rodzaju nowoczesnych technologii specjalistycznych, sprzętowych lub wprowadzaniu odpowiednich programów.
Bardzo ważną częścią procesu dostosowawczego jest prowadzenie szkoleń świadomościowych dla pracowników administracyjnych oraz kadry dydaktycznej, dlatego też takie szkolenia, na których można zapoznać się z tematyką związaną z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, są przeprowadzane na naszej Uczelni. Niestety liczba takich szkoleń jest zdecydowanie za mała, aby skutecznie podnieść zakres wiedzy na tematy związane z przystosowaniem naszej Uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Wychodząc naprzeciw zauważonym potrzebom, pojawił się pomysł, aby na łamach Informatora Blask przybliżyć Państwu tematykę dostępności, w tym zagadnienia związane z kwestiami dotyczącymi niepełnosprawności.
W kolejnych numerach Informatora, który dociera do szerokiej rzeszy kadry pracowniczej i studentów naszej Uczelni, przedstawimy rodzaje niepełnosprawności oraz zagadnienia związane z dostępnością.
Dzięki materiałom publikowanym w serii artykułów, każdy czytelnik będzie mógł zapoznać się z tą tematyką i zyska nowe spojrzenie na osoby, które często borykają się z wykluczeniem społecznym z powodu braku szeroko pojętej dostępności.
Zapraszamy Państwa do śledzenia naszego cyklu.
Tekst: mgr inż. Dorota Dudka, koordynator ds. dostępności
W kolejnych numerach Informatora, który dociera do szerokiej rzeszy kadry pracowniczej i studentów naszej Uczelni, przedstawimy rodzaje niepełnosprawności oraz zagadnienia związane z dostępnością.
Dzięki materiałom publikowanym w serii artykułów, każdy czytelnik będzie mógł zapoznać się z tą tematyką i zyska nowe spojrzenie na osoby, które często borykają się z wykluczeniem społecznym z powodu braku szeroko pojętej dostępności.
Zapraszamy Państwa do śledzenia naszego cyklu.
Tekst: mgr inż. Dorota Dudka, koordynator ds. dostępności
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie