numer 017
Listopad 2022
9

Koordynatorzy ds. promocji edukacji – dr n. med. Beata Piórkowska-Skrabucha i dr n. med. Piotr Stachurski

Moja ścieżka kariery – dr n. med. Beata Piórkowska-Skrabucha
Z Uniwersytetem Medycznym w Lublinie jestem związana od początku mojej kariery zawodowej. Pochodzę z Lublina, tutaj też, na ówczesnej Akademii Medycznej, ukończyłam studia uzyskując tytuł lekarza stomatologa. Po stażu podyplomowym podjęłam pracę w Katedrze i Zakładzie Protetyki Stomatologicznej, na początku jako asystent, obecnie jako adiunkt. Na podstawie rozprawy doktorskiej dotyczącej zaburzeń czynnościowych narządu żucia: „Badania nad przemieszczeniami krążków stawowych stawów skroniowo-żuchwowych w płaszczyźnie czołowej” uzyskałam tytuł doktora nauk medycznych. Mój dorobek naukowy obejmuje 158 pozycji, w tym 28 prac pełnych oraz 130 streszczeń zjazdowych międzynarodowych i krajowych. Wszystkie znajdują się w obszarze i dziedzinie nauk medycznych i dyscyplinie stomatologia, ze szczególnym uwzględnieniem specjalności protetyka stomatologiczna.
Od ponad 20 lat prowadzę zajęcia dydaktyczne przedkliniczne oraz kliniczne ze studentami I, III, IV i V roku kierunku Lekarsko-Dentystycznego zarówno w języku polskim i angielskim. Oprócz nauczania studentów pełnię szereg funkcji organizacyjnych: jestem Koordynatorem Programu ERASMUS+ na Wydziale Lekarsko-Dentystycznym oraz Wydziałowym Koordynatorem ds. Promocji Edukacji, Przewodniczącą Zespołu ds. PRE OSCE, opiekunem studentów anglojęzycznych I roku, koordynatorem nauczania anglojęzycznego w Zakładzie Protetyki Stomatologicznej, członkiem Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej, a także członkiem wielu Zespołów zarówno wydziałowych jak i uczelnianych. Pełnię również funkcję Sekretarza Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego Oddział Lublin.

Moja ścieżka kariery – dr n. med. Piotr Stachurski
Z Uniwersytetem Medycznym w Lublinie jestem związany od początku mojej kariery zawodowej. W 1996 roku na ówczesnej Akademii Medycznej, ukończyłem studia uzyskując tytuł lekarza stomatologa. W trakcie stażu podyplomowego podjąłem pracę w Katedrze i Zakładzie Stomatologii Wieku Rozwojowego, na początku jako asystent, obecnie jako adiunkt. Na podstawie rozprawy doktorskiej dotyczącej zagrożeń środowiskowych na stan narządu żucia u dzieci zamieszkujących tereny wokół kopalni węgla kamiennego: „Ocena wpływu zagrożenia środowiska naturalnego przez Kopalnię Węgla Kamiennego Bogdanka na stan narządu żucia pacjentów w wieku rozwojowym” uzyskałem tytuł doktora nauk medycznych. Mój dorobek naukowy obejmuje 53 pozycje prac pełnych, streszczeń zjazdowych międzynarodowych i krajowych. Posiadam specjalizację I stopnia w stomatologii ogólnej, którą zdałem z oceną celującą oraz specjalizację w zakresie stomatologii zachowawczej z endodoncją. I właśnie w obszarze problemów schorzeń miazgi i tkanek okołowierzchołkowych, a także w możliwościach nowych technologii terapii endodontycznych zajmuję się w codziennej pracy dydaktycznej i w praktyce zawodowej.
Od blisko 25 lat prowadzę zajęcia dydaktyczne przedkliniczne oraz kliniczne ze studentami I, II, III, IV i V roku kierunku Lekarsko-Dentystycznego zarówno w języku polskim i angielskim.
Oprócz nauczania studentów pełnię szereg funkcji organizacyjnych na Wydziale Lekarsko-Dentystycznym:
- koordynator Wydziału Lekarsko-Dentystycznego ds. promocji edukacji,
- członek Komisji ds. Edukacyjnej Komunikacji Społecznej,
- członek Wydziałowego Zespołu ds. egzaminów OSCE,
- członek Wydziałowego Zespołu ds. Metod Oceny, Ewaluacji, Realizacji Programów Studiów,
- członek Zespołu ds. Organizacji Dziecięcego Uniwersytetu Medycznego,
- koordynator przedmiotu Stomatologia dziecięca i profilaktyka stomatologiczna na III roku kierunku Lekarsko-Dentystycznym na Wydziale Lekarsko-Dentystycznym.
Ponadto byłem członkiem Komitetu Naukowego Sesji Plakatowej 2 podczas X Konferencji Symulacji Medycznej i Edukacji dla Studentów i Młodych Lekarzy MedIQ 2022, zaś najważniejszą nagrodą w działalności życia studenckiego było wybranie mnie do grona Najlepszych Dydaktyków Uniwersytetu Medycznego w Lublinie w 2021 roku.
Jestem także zaangażowany w prace organizacji naukowych:
- Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, członek zarządu Sekcji Stomatologii Dziecięcej,
- ACFF Alliance for a Cavity-Free Future, członek zespołu roboczego ds. Edukacji Prozdrowotnej.
Pełnię zaszczytną funkcję członka zarządu Towarzystwa Absolwentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, dzięki czemu współorganizuję spotkania towarzyskie i naukowe dla absolwentów naszej lubelskiej Alma Mater.
drr n. med. Beata Piórkowska-Skrabucha
Atuty naszego Wydziału
Misją Wydziału Lekarsko-Dentystycznego jest dążenie do doskonałości w kształceniu studentów na kierunkach medycznych, prowadzenie badań naukowych o wysokim stopniu innowacyjności oraz podnoszenie poziomu świadczeń zdrowotnych zapewniających pełne bezpieczeństwo pacjentom.
Kształcenie studentów na Wydziale Lekarsko-Dentystycznym odbywa się na 6 kierunkach studiów: lekarsko-dentystycznym (studia jednolite magisterskie, prowadzone w języku polskim i w języku angielskim), technikach dentystycznych (studia pierwszego stopnia), higienie stomatologicznej (studia pierwszego stopnia) oraz elektroradiologii (studia pierwszego i drugiego stopnia).
Atutem Wydziału jest wysoki poziom nauczania studentów, dzięki ustawicznemu doskonaleniu programów dydaktycznych i jakości kształcenia zgodnie z najlepszymi standardami edukacji dla zawodów medycznych. Pozwala to na stworzenie standaryzowanego, bezpiecznego i powtarzalnego środowiska edukacji medycznej skupionego wokół opieki nad pacjentem.
Kadrę akademicką stanowią doświadczeni dydaktycy o wysokich kwalifikacjach zawodowych oraz bogatym dorobku naukowym. Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w nowoczesnych obiektach, m.in. Uniwersyteckim Centrum Stomatologicznym, Centrum Symulacji Medycznej, Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym nr 1, z wykorzystaniem zarówno tradycyjnych, jak i technologicznie zaawansowanych metod i technik kształcenia (m.in. symulatory, symulatory haptyczne, symulacja medyczna).
Na Wydziale kładzie się duży nacisk na zwiększanie praktycznych form kształcenia – kontakt z pacjentem, rozwój miękkich kompetencji u studentów, tworzenie autorskich programów kształcenia podstawowego i fakultatywnego dostosowanych do zapotrzebowania rynku pracy. Ponadto zwraca się uwagę na kształtowanie u studentów szacunku do drugiego człowieka, odpowiedzialności za podejmowane decyzje, podkreśla się potrzebę i umiejętność stałego samodoskonalenia w naukach medycznych, a także rozwijanie zainteresowań w licznych kołach naukowych i organizacjach studenckich.
Studenci motywowani są także do uczestnictwa w różnorodnych wydarzeniach edukacyjnych, takich jak warsztaty (kursy) praktyczne, konferencje naukowe czy zawody, np. SimChallenge.
dr n. med. Piotr Stachurski
Nasze przemyślenia na temat promocji edukacji w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie
Promocja edukacji, czyli promowanie oferty edukacyjnej na kolejny rok akademicki na Wydziale Lekarsko-Dentystycznym Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, jest prowadzona w sposób jak najbardziej właściwy. Różnorodne środki przekazu, m.in. reklama w mediach, w Internecie – również poprzez portale społecznościowe, otwarte wykłady, prezentacja oferty studiów na targach edukacyjnych oraz na tzw. Dniach Otwartych UMLub czy Medycznym Forum Edukacyjnym, pozwalają potencjalnym kandydatom na zapoznanie się z możliwościami edukacyjnymi, jakie daje Uniwersytet Medyczny w Lublinie.
Dni Otwarte są szczególnie istotną częścią kampanii promocyjnej ze względu na bezpośredni kontakt uczestników – uczniów szkół ponadpodstawowych ze studentami oraz kadrą dydaktyczną. Zainteresowani mają możliwość zapoznania się z ofertą edukacyjną „na żywo”, przekonać się, na czym polegają studia na danym kierunku, wziąć udział w wielu warsztatach kierunkowych, zwiedzić kampus, a przede wszystkim porozmawiać ze studentami i wykładowcami.
Równie ważnym elementem promocji jest objęcie patronatem Uczelni szkół ponadpodstawowych (tytuł Ambasadora Uniwersytetu Medycznego w Lublinie) i jak najwcześniejsze rozbudzanie zainteresowania podjęciem studiów na Uniwersytecie Medycznym wśród uczniów.

Społeczna odpowiedzialność uczelni na Wydziale Lekarsko-Dentystycznym
realizowana jest poprzez rozwijanie współpracy z interesariuszami zewnętrznymi, naukowymi ośrodkami krajowymi oraz zagranicznymi. Prowadzi to do budowania międzynarodowej wspólnoty akademickiej skupionej na rozwoju edukacji i badań naukowych służących ochronie zdrowia pacjentów.
Na naszym Wydziale obecnie realizowany jest projekt wyszehradzki, współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji, którego pomysłodawcą i kierownikiem jest prof. dr hab. n. med. Renata Chałas, dziekan Wydziału Lekarsko-Dentystycznego, kierownik Katedry i Zakładu Medycyny Jamy Ustnej UM w Lublinie. Celem projektu jest przygotowanie i wdrożenie pilotażowego programu kształcenia w zakresie prawidłowego dbania o higienę jamy ustnej dla dzieci z dysfunkcją narządu wzroku.
Nowym międzynarodowym członkiem wspólnoty akademickiej na Wydziale w roku akademickim 2022/2023 jest dr Luciano Augusto Cano Martins z Brazylii, zatrudniony w ramach programu MEDYK Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA), którego celem jest wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni, prowadzącej kształcenie w zawodach medycznych w oparciu o standardy kształcenia. Wnioskodawcą udziału w programie była prof. dr hab. n. med. Ingrid Różyło-Kalinowska, prodziekan Wydziału Lekarsko-Dentystycznego, kierownik Zakładu Rentgenodiagnostyki Stomatologicznej i Szczękowo-Twarzowej UM w Lublinie.
Ponadto prowadzone są innowacyjne badania naukowe służące rozwojowi wiedzy medycznej i odpowiadające potrzebom zdrowotnym mieszkańców regionu. Środowisko akademickie Wydziału, kształtując postawę otwartości wobec drugiego człowieka, corocznie współorganizuje oraz bierze czynny udział w wielu akcjach profilaktycznych i wydarzeniach promujących zdrowy tryb życia dla mieszkańców województwa lubelskiego, m.in. biała niedziela, Lubelski Festiwal Nauki. Nauczyciele akademiccy prowadzą również zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży, zarówno na terenie kampusu, jak i w przedszkolach oraz szkołach.
W programach kształcenia na kierunkach studiów prowadzonych na Wydziale Lekarsko-Dentystycznym szczególną uwagę zwraca się, aby studenci oprócz zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych w obszarze swojego przyszłego zawodu, właściwie kształtowali postawy prozdrowotne, rozwijali umiejętność propagowania wiedzy medycznej i potrzebę samokształcenia w społeczeństwie.
Tekst: dr n. med. Beata Piórkowska-Skrabucha
dr n. med. Piotr Stachurski
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie