Informator uniwersytecki
numer 017
Listopad 2022
★
5
XVIII Lubelski Festiwal Nauki. Ogrody nauki
Przedstawiamy doświadczenia organizatorów projektów: A. Gorgola, B. Chilimoniuk, K. Nagacz, R. Skomorowski, K. Mamona, M. Kuziuk
Zespoły ratownictwa medycznego są dysponowane, z różnym natężeniem, do zdarzeń zagrażających życiu i zdrowiu w szkołach. Powstałe urazy mogą wymagać natychmiastowego podjęcia prawidłowych, uporządkowanych działań ratowniczych. W szkole równie ważne są umiejętności postępowania z dzieckiem przewlekle chorym oraz znajomość objawów wskazujących na pogarszanie się stanu ucznia w nagłym przypadku. Na nauczycielach spoczywa odpowiedzialność opieki nad poszkodowanym dzieckiem do czasu dotarcia zespołu ratownictwa medycznego. Kadra nauczycielska oraz uczniowie stają się pierwszym ogniwem łańcucha przeżycia, kiedy dojdzie do zdarzenia zagrażającego życiu i zdrowiu w szkole. W oczekiwaniu na ratowników medycznych krytyczne znaczenie w udzieleniu pierwszej pomocy ma czas.
Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji i Nauki nauczyciele powinni odbywać szkolenie z zakresu pierwszej pomocy co 5 lat. Wiele szkół stawia na warsztatowe kursy pierwszej pomocy nastawione na doskonalenie umiejętności praktycznych kadry nauczycielskiej.
Projekty przygotowane przez dr n. o zdr. Beatę Chilimoniuk, mgra Adama Gorgola oraz studenta trzeciego roku ratownictwa medycznego Mateusza Kuziuka dedykowane były dzieciom w wieku szkolnym i ich nauczycielom. W realizacji tak dużych projektów bardzo uczciwie zaangażowali się studenci drugiego roku ratownictwa medycznego: Aleksandra Mulawa, Maciej Statek, Wiktoria Głuch, Zuzanna Kaczor, Patryk Gruza, Piotr Jasiurski.
Lubelski Festiwal Nauki (LFN) organizowany jest w Lublinie od 2001 roku. Stanowi niezwykłą możliwość poszerzenia wiedzy oraz umiejętności w różnych dziedzinach nauki pod okiem specjalistów z danych specjalności. Warsztaty z zakresu pierwszej pomocy organizowane każdorazowo przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie cieszą się dużym zainteresowaniem szkół, które korzystają z tej możliwości. W Szkole Podstawowej nr 57 im. Jana Kochanowskiego w Lublinie, w ramach LFN 2022, odbyły się warsztaty z pierwszej pomocy w dniu 12 września 2022 r. – opisano je poniżej.
Zespoły ratownictwa medycznego są dysponowane, z różnym natężeniem, do zdarzeń zagrażających życiu i zdrowiu w szkołach. Powstałe urazy mogą wymagać natychmiastowego podjęcia prawidłowych, uporządkowanych działań ratowniczych. W szkole równie ważne są umiejętności postępowania z dzieckiem przewlekle chorym oraz znajomość objawów wskazujących na pogarszanie się stanu ucznia w nagłym przypadku. Na nauczycielach spoczywa odpowiedzialność opieki nad poszkodowanym dzieckiem do czasu dotarcia zespołu ratownictwa medycznego. Kadra nauczycielska oraz uczniowie stają się pierwszym ogniwem łańcucha przeżycia, kiedy dojdzie do zdarzenia zagrażającego życiu i zdrowiu w szkole. W oczekiwaniu na ratowników medycznych krytyczne znaczenie w udzieleniu pierwszej pomocy ma czas.
Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji i Nauki nauczyciele powinni odbywać szkolenie z zakresu pierwszej pomocy co 5 lat. Wiele szkół stawia na warsztatowe kursy pierwszej pomocy nastawione na doskonalenie umiejętności praktycznych kadry nauczycielskiej.
Projekty przygotowane przez dr n. o zdr. Beatę Chilimoniuk, mgra Adama Gorgola oraz studenta trzeciego roku ratownictwa medycznego Mateusza Kuziuka dedykowane były dzieciom w wieku szkolnym i ich nauczycielom. W realizacji tak dużych projektów bardzo uczciwie zaangażowali się studenci drugiego roku ratownictwa medycznego: Aleksandra Mulawa, Maciej Statek, Wiktoria Głuch, Zuzanna Kaczor, Patryk Gruza, Piotr Jasiurski.
Lubelski Festiwal Nauki (LFN) organizowany jest w Lublinie od 2001 roku. Stanowi niezwykłą możliwość poszerzenia wiedzy oraz umiejętności w różnych dziedzinach nauki pod okiem specjalistów z danych specjalności. Warsztaty z zakresu pierwszej pomocy organizowane każdorazowo przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie cieszą się dużym zainteresowaniem szkół, które korzystają z tej możliwości. W Szkole Podstawowej nr 57 im. Jana Kochanowskiego w Lublinie, w ramach LFN 2022, odbyły się warsztaty z pierwszej pomocy w dniu 12 września 2022 r. – opisano je poniżej.
„3 minuty dla życia. Zatamuj krwotok i zostań prawdziwym bohaterem przed przyjazdem ambulansu” (kierownik mgr Adam Gorgol). Celem projektu było zwrócenie uwagi uczestników na fakt, iż wyniku doznanego urazu może dojść do przerwania ciągłości dużych naczyń krwionośnych w organizmie człowieka i w konsekwencji krwotoku zewnętrznego. Zatrzymanie krążenia w wyniku wstrząsu hipowolemicznego (z powodu utraty krwi) nastąpi do trzech minut. Zespół ratownictwa medycznego może nie dotrzeć na czas. Kursanci zostali przeszkoleni z zasad tamowania krwotoków z zastosowaniem specjalistycznej oraz improwizowanej opaski uciskowej. Podczas ćwiczeń wykorzystano najnowocześniejszy sprzęt do tamowania krwotoków oraz środki pozoracji. W bardzo intensywnych stacjonarnych szkoleniach wzięło udział 200 uczestników.
„Medyczne stany nagłe. Czas to życie!” (kierownik dr Beata Chilimoniuk). Podczas warsztatów poruszono tematykę udaru mózgu i zawału serca, stanowiących wiodące przyczyny zgonów i niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Kursanci zrozumieli, dlaczego długie zwlekanie z wezwaniem pomocy zwiększa ryzyko śmierci. Celem projektu było nauczenie uczestników szybkiego rozpoznawania niepokojących symptomów w takich stanach zagrożenia życia i zdrowia, jak udaru mózgu (z zastosowaniem schematu FAST), ostrego zespołu wieńcowego, wstrząsu anafilaktycznego i udaru cieplnego.
„Medyczne stany nagłe. Czas to życie!” (kierownik dr Beata Chilimoniuk). Podczas warsztatów poruszono tematykę udaru mózgu i zawału serca, stanowiących wiodące przyczyny zgonów i niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Kursanci zrozumieli, dlaczego długie zwlekanie z wezwaniem pomocy zwiększa ryzyko śmierci. Celem projektu było nauczenie uczestników szybkiego rozpoznawania niepokojących symptomów w takich stanach zagrożenia życia i zdrowia, jak udaru mózgu (z zastosowaniem schematu FAST), ostrego zespołu wieńcowego, wstrząsu anafilaktycznego i udaru cieplnego.
„Złamanie kości, zwichnięcie i skręcenie stawu. Rozpoznaj uraz i postępuj prawidłowo, udzielając pierwszej pomocy” (projekt studencki Mateusza Kuziuka pod opieką mgra Adama Gorgola). W codziennym życiu urazy mogą przytrafić się każdemu. Wystarczy chwila nieuwagi i o upadek nietrudno. Celem projektu było nauczenie uczestników rozpoznania i prawidłowego zabezpieczenia złamania kości, zwichnięcia lub skręcenia stawu i w konsekwencji uniknięcia późniejszych powikłań. Zwrócono przede wszystkim uwagę na to, jak praktycznie wykorzystać zasadę Potta oraz zabezpieczyć uraz kończyny przy użyciu szyny typu splint oraz przy użyciu środków improwizowanych.
Uczestnicy wszystkich warsztatów przeprowadzonych w SP57 przez kadrę uniwersytecką Uniwersytetu Medycznego oraz studentów kierunku ratownictwo medyczne w ramach tegorocznego LFN bardzo wysoko ocenili wartość merytoryczną i praktyczną tych zajęć. Prowadzenie tego typu szkoleń jest niezwykle ważnym elementem edukacji dla bezpieczeństwa realizowanej wśród dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym.
Szkoły partnerskie: Szkoła Podstawowa nr 57 im. Jana Kochanowskiego (przed reformą szkolnictwa Gimnazjum nr 7)
Koordynator SP57 – mgr Katarzyna Nagacz
Tekst: dr n. o zdr. Beata Chilimoniuk
Szkoły partnerskie: Szkoła Podstawowa nr 57 im. Jana Kochanowskiego (przed reformą szkolnictwa Gimnazjum nr 7)
Koordynator SP57 – mgr Katarzyna Nagacz
Tekst: dr n. o zdr. Beata Chilimoniuk
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie