numer 019
Luty 2023
13

Poznaj CSM: Informatyczne Kroki Milowe ITEM i działalność ACEM

O Informatycznych Krokach Milowych ITEM i działaniu ACEM opowiedzieli nam Marcin Rusinek i inż. Piotr Marciniak z Działu Inteligentnych Technologii w Edukacji Medycznej.

Od 2016 roku w Centrum Symulacji Medycznej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie zespół informatyczny nieustannie pracuje nad ulepszeniem kształcenia w zakresie Edukacji Medycznej. Przez niemal siedem lat osiągane były kolejne kroki milowe w rozwoju systemów, aplikacji i samego zespołu:
- 2016 - powstanie aplikacji Drzewa decyzyjne, wdrożenie aplikacji do procesu kształcenia i praca na zajęciach z wykorzystaniem drzew decyzyjnych,
- 2016 - powstanie aplikacji Tytan, czyli systemu przeznaczonego do samodzielnej nauki do egzaminów z bazą pytań,
- 2016 - powstanie aplikacji OSCE Examiner, czyli systemu przeznaczonego do egzaminowania podczas przeprowadzania egzaminów OSCE,
- 2017 - powstanie aplikacji HoF (Hospital of the Future), który jest systemem wspomagającym symulację wysokiej wierności,
- 2018 - powołanie zespołu ITEM (Inteligentne Technologie w Edukacji Medycznej),
- 2018 - powstanie aplikacji do rezerwacji sal w CSM, która nie tylko zarządza przydzielaniem sal, ale także zapotrzebowaniem na zajęcia w nowym budynku CSM,
- 2019 - powstanie CMET (od 2021 ACEM); systemu do przeprowadzania egzaminów w formie elektronicznej,
- 2021 - powstanie SONAR (System Oceny Nauczycieli Akademickich, Ranking), który umożliwia ewaluację pracowników dydaktycznych i badawczych,
- 2021 - powstanie FRONTDESK, systemu obsługi studentów przez dziekanaty,
- 2022 - powstanie MARS (Moduł Akademicki Rezerwacji Sal), który jest uczelnianym systemem rezerwacji sal.
Zdjęcie przedstawia drzwi do pokoju 413 w Centrum Symulacji Medycznej. Pokój 413 jest siedzibą zespołu ITEM - Inteligentnych Technologii w Edukacji Medycznej.
fot. Zespół ITEM
Marcin Rusinek: Początki przeprowadzania egzaminów zahaczają jeszcze o czasy przed powołaniem jednostki ACEM (Akademickie Centrum Egzaminów Medycznych) w ramach CSM. Początkowo egzaminy realizowane były w formie papierowo-cyfrowej - przygotowany merytorycznie egzamin był przekazywany przez nauczyciela do osoby odpowiedzialnej. Egzamin wprowadzany był do specjalnego programu. Na podstawie wprowadzonych danych drukowane były kopie formularzy odpowiedzi (karty do zakodowania odpowiedzi) oraz książeczki z treścią pytań. Całość przekazywana była ponownie do nauczycieli odpowiedzialnych za egzamin. Po przeprowadzonej próbie dokumentacja wracała w postaci zakodowanych kart odpowiedzi (student ołówkiem lub długopisem zaznaczał przy odpowiednim pytaniu daną odpowiedź) do nas po czym była skanowana do formy elektronicznej. 
Zeskanowane karty odpowiedzi były sprawdzane przez elektroniczny system a oceny zapisywane w bazie danych. Czas przygotowania jednego egzaminu potrafił trwać nawet kilka, kilkanaście godzin. Samo sprawdzanie wszystkich kopii dla jednego roku trwała około 4 do 5 godzin w zależności od jakości zakodowanych kart.
W 2019 roku swoja aktywność zapoczątkowała aplikacja CMET napisana przez Pana Piotra Marciniaka w ramach zespołu CSM ITEM (Inteligentne Technologie w Edukacji Medycznej) oraz jednostka organizacyjna pod tą samą nazwą. Rozpoczęto przeprowadzanie egzaminów końcowych dla 6 roku kierunku Lekarskiego na tej właśnie platformie.
W roku 2020 roku ze względu na pandemię przyspieszyły prace nad zwiększeniem możliwości przepustowych dla aplikacji CMET oraz dostosowaniem jej do możliwości zdalnej nauki i powołana została jednostka ACEM.

Piotr Marciniak: Nazwa CMET (Centrum Medycznych Egzaminów Medycznych) została zmieniona na ACEM (Akademickie Centrum Egzaminów Medycznych) we wrześniu 2021 (nowa była w użyciu już od początku roku akademickiego 2021/2022). Powodem zmiany było przeistoczenie systemu dedykowanego testom komputerowym w platformę integrującą różne formy oceny i rejestrowania wiedzy i umiejętności studentów poprzez dodawanie nowych modułów: Dziennika Umiejętności Praktycznych (k. Lekarski), repozytorium filmów instruktażowych i egzaminacyjnych, Drzewa Decyzyjne; obecnie w trakcie tworzenia jest moduł OSCE Examiner, funkcjonujący jeszcze jako osobny system z niektórymi funkcjonalnościami oddelegowanymi do ACEM. Planujemy także kolejne integracje i rozszerzenia.
Od maja 2020 na systemie CMET/ACEM przeprowadzane są w formie zdalnej egzaminy wstępne dla kandydatów na studia anglojęzyczne. Natomiast w roku akademickim 2020/2021 w sesji letniej zostały przeprowadzone pierwsze egzaminy testowe dla studentów anglojęzycznych w ramach Practical Clinical Training. 
Obecnie w ACEM przygotowywane są egzaminy z prawie 70 przedmiotów, wliczając w to egzaminy flagowe, wstępne i poziomujące dla studentów przenoszących się z Ukrainy, przeprowadzane dla kierunków polsko- i anglojęzycznych.

M. R.: Aby zwiększyć możliwości operacyjne w 2021 roku w ramach jednostki ACEM zakupiono 150 tabletów. W ramach modernizacji Aula CSM oraz Aula NOVUM zostały wyposażone nową infrastrukturę sieciową przygotowaną do obsługi bardzo dużej ilości urządzeń bezprzewodowych. Rozpoczęło się przeprowadzanie egzaminów na tabletach na auli CSM oraz hybrydowo na auli CSM oraz w salach CSM co umożliwiło teoretycznie obsłużenie jednorazowo nawet 254 osób zdających - ze względów organizacyjnych, technicznych i pandemicznych ta liczba może się różnić. W kolejnym, 2022 roku zakupione zostało 260 dodatkowych tabletów, co umożliwiło obsługę jednorazowo na auli CSM nawet 300 osób zdających plus 104 na komputerach stacjonarnych. Łącznie daje to obsługę na poziomie nawet 404 osób zdających - ze względów organizacyjnych, technicznych i pandemicznych ta liczba może się różnić.
Przygotowali: Marcin Rusinek, inż. Piotr Marciniak
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie