Informator uniwersytecki
numer 024
Październik 2023
★
10
Nowelizacja standardów kształcenia
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego
Informujemy, że w dniu 06.10.2023 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszone zostało rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 29 września 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.
Rozporządzenie wchodzi w życie 21.10.2023 r. i ma zastosowanie do cyklu kształcenia na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym począwszy od roku akademickiego 2024/2025.
Najważniejsze zmiany, które zaszły w standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza i lekarza-dentysty przedstawiono poniżej:
Przygotowała: Małgorzata Goś, Sekcja ds. Programów Studiów
Informujemy, że w dniu 06.10.2023 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszone zostało rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 29 września 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.
Rozporządzenie wchodzi w życie 21.10.2023 r. i ma zastosowanie do cyklu kształcenia na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym począwszy od roku akademickiego 2024/2025.
Najważniejsze zmiany, które zaszły w standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza i lekarza-dentysty przedstawiono poniżej:
- wprowadzenie zmian polegających na aktualizacji dotychczasowych oraz wprowadzeniu dodatkowych efektów uczenia się z zakresu profilaktyki, diagnostyki i leczenia chorób nowotworowych;
- wprowadzenie zmian w zakresie szczegółowych efektów uczenia się dotyczących w szczególności koncentracji na objawach (szukanie rozwiązania diagnostycznego na podstawie objawów), bezpieczeństwa pacjenta, niepożądanych zdarzeń medycznych, uzależnień, postępowania w przypadku podejrzenia przemocy, w tym przemocy w rodzinie, opieki paliatywnej, a także wprowadzenie zagadnień dotyczących e-usług (e-recepta, e-skierowanie) oraz dostosowanie efektów uczenia się do aktualnego stanu wiedzy i najnowszych osiągnięć naukowych w dyscyplinie naukowej – nauki medyczne;
- zmniejszenie wymiaru zajęć w grupach zajęć obejmujących treści kształcenia o charakterze teoretycznym na rzecz zwiększenia wymiaru zajęć w grupach zajęć obejmujących treści kształcenia o charakterze praktycznym;
- rozszerzenie katalogu szczegółowych efektów uczenia się w kategorii umiejętności dotyczące profesjonalnej komunikacji z pacjentem i jego rodziną oraz komunikacji w zespole;
- określenie szczegółowych efektów uczenia się z zakresu praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów (grupa zajęć H);
- zmiana w zakresie zmniejszenia wymiaru zajęć w grupach zajęć obejmujących treści kształcenia o charakterze teoretycznym na rzecz zwiększenia wymiaru zajęć w grupach zajęć obejmujących treści kształcenia o charakterze praktycznym.
Przygotowała: Małgorzata Goś, Sekcja ds. Programów Studiów
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie