Informator uniwersytecki
numer 024
Październik 2023
★
7
Wirtualna rzeczywistość dla poprawy sprawności pacjentów Nowatorski program w SPSK Nr 4 w Lublinie
Pacjenci Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 4 w Lublinie ze schorzeniami neurologicznymi korzystają z procedury terapeutycznej wykorzystującej wirtualną rzeczywistość. To efekt współpracy Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie ze startupem BioMinds Healthcare Sp. z o.o.
Po założeniu okularów VR pacjenci przenoszą się na łąkę pełną motyli, do ukwieconego parku lub wirtualnego domu, gdzie ich zadaniem jest wykonywanie codziennych czynności – otwarcie lodówki i wyciągnięcie z niej konkretnego produktu, dopasowanie butów odpowiednich do warunków atmosferycznych, poukładanie ubrań w szafie czy posegregowanie i wyrzucenie śmieci. Bez potrzeby korzystania z kontrolerów, wykorzystując tylko własne dłonie, wykonują ćwiczenia mające na celu poprawę ich sprawności.
- Jako kierownicy i pracownicy oddziału nieustannie poszukujemy nowoczesnych metod leczenia i rehabilitacji pacjentów. Niedawno zakupiliśmy najlepszej klasy egzoszkielet. Obecnie pracujemy nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji w rehabilitacji, w tym nad opracowywaniem ortez z czujnikami, dzięki którym będą one dostosowywały się do poszczególnych pacjentów. Kolejny projekt wykorzystuje wirtualną rzeczywistość. Dzięki niej pacjent przenosi się ze szpitala w inną przestrzeń. Wykonuje w niej powtarzalne zadania, których efekt jest mierzalny. Nie ma potrzeby, aby przez cały czas ćwiczeniom towarzyszył fizjoterapeuta. Okulary dodatkowo wydłużają czas rehabilitacji pacjentów – mówi prof. dr hab. n. med. Tomasz Blicharski, lekarz kierujący Kliniką Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie.
Wprowadzenie nowego rozwiązania do szpitala nie byłoby możliwe bez Klastra Lubelska Medycyna, który połączył SPSK Nr 4 w Lublinie ze startupem BioMinds Healthcare Sp. z o.o. Założyciele BioMinds wykorzystują wirtualną rzeczywistość do wspierania terapii osób ze schorzeniami neurologicznymi. Korzystając ze swojego dotychczasowego doświadczenia związanego z medycyną i technologiami oraz z wiedzy neuropsychologów, psychologów, fizjoterapeutów, terapeutów zajęciowych, kulturoznawców i psychotraumatologów, we współpracy z grafikami 3D i programistami opracowali platformę telemedyczną, która w sposób nowoczesny i przejrzysty dla pacjentów wspomaga terapię neurologiczną.
- Potrzeba powstania nowego systemu terapeutycznego wynikała z poczucia niedostatecznej dostępności do specjalistów i wąskiego zakresu narzędzi wykorzystywanych w terapii neurologicznej. Neuropsychologowie, terapeuci zajęciowi czy neurologopedzi w swojej pracy nie mają dostępu do nowoczesnych metod terapeutycznych. W związku z tym powstał pomysł, aby połączyć wirtualną rzeczywistość z elementami terapii neuropsychologicznej, zajęciowej, ruchowej i psychologicznej i stworzyć narzędzie mogące wspomóc pracę różnych specjalistów. Ponadto z okularów można korzystać w sposób intuicyjny, dzięki czemu pacjenci mogą je wykorzystywać w samodzielnej rehabilitacji. Wirtualna rzeczywistość, co zostało już udowodnione naukowo, jest bardzo skuteczna ze względu na łatwość immersji i wielowymiarowość bodźcowania, a co za tym idzie, pobudzanie różnych sfer poznawczych i emocjonalnych - mówi Elżbieta Włodarska, dyrektorka medyczna i współzałożycielka BioMinds, neuropsycholożka z kilkunastoletnim doświadczeniem pracy klinicznej z osobami chorymi neurologicznie.
Wprowadzenie nowego rozwiązania do szpitala nie byłoby możliwe bez Klastra Lubelska Medycyna, który połączył SPSK Nr 4 w Lublinie ze startupem BioMinds Healthcare Sp. z o.o. Założyciele BioMinds wykorzystują wirtualną rzeczywistość do wspierania terapii osób ze schorzeniami neurologicznymi. Korzystając ze swojego dotychczasowego doświadczenia związanego z medycyną i technologiami oraz z wiedzy neuropsychologów, psychologów, fizjoterapeutów, terapeutów zajęciowych, kulturoznawców i psychotraumatologów, we współpracy z grafikami 3D i programistami opracowali platformę telemedyczną, która w sposób nowoczesny i przejrzysty dla pacjentów wspomaga terapię neurologiczną.
- Potrzeba powstania nowego systemu terapeutycznego wynikała z poczucia niedostatecznej dostępności do specjalistów i wąskiego zakresu narzędzi wykorzystywanych w terapii neurologicznej. Neuropsychologowie, terapeuci zajęciowi czy neurologopedzi w swojej pracy nie mają dostępu do nowoczesnych metod terapeutycznych. W związku z tym powstał pomysł, aby połączyć wirtualną rzeczywistość z elementami terapii neuropsychologicznej, zajęciowej, ruchowej i psychologicznej i stworzyć narzędzie mogące wspomóc pracę różnych specjalistów. Ponadto z okularów można korzystać w sposób intuicyjny, dzięki czemu pacjenci mogą je wykorzystywać w samodzielnej rehabilitacji. Wirtualna rzeczywistość, co zostało już udowodnione naukowo, jest bardzo skuteczna ze względu na łatwość immersji i wielowymiarowość bodźcowania, a co za tym idzie, pobudzanie różnych sfer poznawczych i emocjonalnych - mówi Elżbieta Włodarska, dyrektorka medyczna i współzałożycielka BioMinds, neuropsycholożka z kilkunastoletnim doświadczeniem pracy klinicznej z osobami chorymi neurologicznie.
Trwają badania
Sprawdzenie skuteczności programu terapeutycznego oraz jego odbiór przez pacjentów odbywa się poprzez prowadzenie badań w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym Nr 4 w Lublinie, których wyniki zostaną opublikowane w czasopismach naukowych. Przed rozpoczęciem badań przeprowadzono szkolenia fizjoterapeutów SPSK Nr 4 w Lublinie z pracy z systemem. Aby zwiększyć jego intuicyjność i dostosować go do terapii prowadzonej w klinice, przedstawicieleBioMinds zebrali uwagi pracowników SPSK Nr 4 w Lublinie i wprowadzili zmiany zgodne z ich wskazówkami. Ponadto profesor Tomasz Blicharski rozszerzył potencjalny zakres działania systemu na inne obszary terapeutyczne, aby mogło z niego korzystać większe grono osób hospitalizowanych w Klinice Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie.
- Już teraz zauważamy pozytywny wpływ metody na pacjentów. Nie tylko na funkcje ruchowe i poznawcze, ale także na stan psychiczny rehabilitowanych. Wprowadzanie wirtualnej rzeczywistości urozmaica standardowy, oparty na jednostajnie powtarzanych ćwiczeniach fizycznych program zajęć rehabilitacyjnych o elementy przypominające grę komputerową, co dodatkowo motywuje pacjentów i poprawia ich nastrój. Metoda jest dla nich ciekawa i innowacyjna, chętnie z niej korzystają – mówi profesor Uniwersytetu Medycznego dr n. med. Karolina Turżańska z zespołu odpowiedzialnego za prowadzenie badań w Klinice Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie.
Następnym krokiem po potwierdzeniu terapeutycznego wpływu metody wykorzystującej wirtualną rzeczywistość na rehabilitowane osoby będzie uzyskanie certyfikacji dla systemu i dalszy rozwój platformy terapeutycznej. Aby wspomóc jak najszersze grono pacjentów, specjaliści Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie będą dążyli do włączenia metody do obowiązującego programu terapii schorzeń neurologicznych w SPSK Nr 4 w Lublinie oraz w innych ośrodkach.
- Okulary pozwalają pacjentom zmienić dotychczasowe otoczenie. Opuścić łóżko i szpitalne pomieszczenia, wejść do pięknego ogrodu, spacerować po łące w lesie. W rozmowach z nami użytkownicy systemu przyznają, że są zadowoleni z terapii, bo nie czują, że ćwiczą. Odbierają aplikację jak grę. Cieszymy się, że stworzyliśmy przyjazne wirtualne otoczenie odpowiadające procesowi terapeutycznemu – mówi Elżbieta Włodarska.
Sprawdzenie skuteczności programu terapeutycznego oraz jego odbiór przez pacjentów odbywa się poprzez prowadzenie badań w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym Nr 4 w Lublinie, których wyniki zostaną opublikowane w czasopismach naukowych. Przed rozpoczęciem badań przeprowadzono szkolenia fizjoterapeutów SPSK Nr 4 w Lublinie z pracy z systemem. Aby zwiększyć jego intuicyjność i dostosować go do terapii prowadzonej w klinice, przedstawicieleBioMinds zebrali uwagi pracowników SPSK Nr 4 w Lublinie i wprowadzili zmiany zgodne z ich wskazówkami. Ponadto profesor Tomasz Blicharski rozszerzył potencjalny zakres działania systemu na inne obszary terapeutyczne, aby mogło z niego korzystać większe grono osób hospitalizowanych w Klinice Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie.
- Już teraz zauważamy pozytywny wpływ metody na pacjentów. Nie tylko na funkcje ruchowe i poznawcze, ale także na stan psychiczny rehabilitowanych. Wprowadzanie wirtualnej rzeczywistości urozmaica standardowy, oparty na jednostajnie powtarzanych ćwiczeniach fizycznych program zajęć rehabilitacyjnych o elementy przypominające grę komputerową, co dodatkowo motywuje pacjentów i poprawia ich nastrój. Metoda jest dla nich ciekawa i innowacyjna, chętnie z niej korzystają – mówi profesor Uniwersytetu Medycznego dr n. med. Karolina Turżańska z zespołu odpowiedzialnego za prowadzenie badań w Klinice Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie.
Następnym krokiem po potwierdzeniu terapeutycznego wpływu metody wykorzystującej wirtualną rzeczywistość na rehabilitowane osoby będzie uzyskanie certyfikacji dla systemu i dalszy rozwój platformy terapeutycznej. Aby wspomóc jak najszersze grono pacjentów, specjaliści Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie będą dążyli do włączenia metody do obowiązującego programu terapii schorzeń neurologicznych w SPSK Nr 4 w Lublinie oraz w innych ośrodkach.
- Okulary pozwalają pacjentom zmienić dotychczasowe otoczenie. Opuścić łóżko i szpitalne pomieszczenia, wejść do pięknego ogrodu, spacerować po łące w lesie. W rozmowach z nami użytkownicy systemu przyznają, że są zadowoleni z terapii, bo nie czują, że ćwiczą. Odbierają aplikację jak grę. Cieszymy się, że stworzyliśmy przyjazne wirtualne otoczenie odpowiadające procesowi terapeutycznemu – mówi Elżbieta Włodarska.
Autorka: Alina Pospischil, Rzeczniczka Prasowa SPSK4
Zdjęcia: Łukasz Głaczkowski
Zdjęcia: Łukasz Głaczkowski
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie