Informator uniwersytecki
numer 022
Maj 2023
★
4
Medyczne Forum Edukacyjne
Medyczne Forum Edukacyjne (MeFEd) to inicjatywa Prorektora ds. Kształcenia i Dydaktyki prof. dra hab. Kamila Torres, mająca na celu popularyzację nauki oraz zapoznawanie uczniów ze specyfiką studiowania w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie.
MeFEd stanowi odpowiedź na wymagania wynikające z wyzwań, jakie stawia się młodym ludziom. Współczesna szkoła powinna uczyć kreatywnego myślenia oraz umiejętności samokształcenia i doskonalenia, natomiast zadaniem autorskiego programu Uniwersytetu Medycznego w Lublinie – Medyczne Forum Edukacyjne – jest rozbudzanie zainteresowania oraz rozwijanie teoretycznych i praktycznych kompetencji uczniów. Kluczem tej inicjatywy jest jej wartość edukacyjna. Dla szkół jest to również szansa na uatrakcyjnienie swoich programów nauczania oraz poznania oferty edukacyjnej Uniwersytetu. W ramach projektu prowadzone są wykłady i zajęcia na terenie Uczelni. Zajęcia z wykładowcami i studentami zarażają pasją do nauk medycznych, promują poszczególne kierunki kształcenia, pokazują bazę dydaktyczną i doskonałe warunki do nauki dla studentów. Zależy nam, aby pokazać – już na etapie wyboru studiów – jak naprawdę wygląda praca w ochronie zdrowia. Dla Uczelni jest to też szansa zaprezentowania się i pozyskania w przyszłości najlepszych kandydatów na studia. W tym miejscu szczególne podziękowania należą się Władzom Uczelni oraz Dyrekcji SPSK nr 4, którzy bardzo mocno wspierają tę inicjatywę, pozwalając na realizację zajęć w laboratoriach, salach Uniwersytetu oraz na terenie SPSK nr 4. Oczywiście ogromne podziękowania należą się również nauczycielom-wykładowcom, bez których te zajęcia nie odbyłyby się, a którzy prowadzą zajęcia z młodzieżą nieodpłatnie.
W ramach projektu realizujemy konkursy popularyzujące zawody medyczne. Jednym z nich był zorganizowany po raz pierwszy w ubiegłym roku konkurs pn. Licealne SimChallenge. Konkurs składał się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Do zawodów przystąpiło 11 trzyosobowych drużyn – reprezentacji szkół. Do etapu praktycznego zakwalifikowano 3 drużyny z największą liczbą punktów. W ramach części praktycznej uczniowie musieli wykazać się umiejętnościami ratowania życia w warunkach symulowanych. Konkurs był wzorowany na zawodach, w których biorą udział studenci uczelni medycznych. Reprezentacje, które weszły do etapu praktycznego zostały nagrodzone upominkami, a główną nagrodą dla zwycięskiej szkoły był „pakiet zajęć ekstra”. W zawodach zwyciężyło Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
Dzięki przychylności Dyrekcji SPSK nr 4 uczniowie ze zwycięskiej klasy mieli możliwość uczestniczyć m.in. w operacjach na otwartym sercu i operacjach ortopedycznych (kręgosłup, kolano, biodro). W „tajniki sztuki” wprowadzali ich dr Kamil Baczewski z Kliniki Kardiochirurgii oraz lek. Adrian Możdżeń z Kliniki Rehabilitacji i Ortopedii. W tym miejscu należy też wspomnieć o wsparciu udzielonym przez kierujących tymi oddziałami – prof. Januszu Stążce oraz drze hab. Tomaszu Blicharskim.
Realizacja projektu Medyczne Forum Edukacyjne jest jednym z przykładów podpisanej w czerwcu ubiegłego roku Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uniwersytetu.
Joanna Tęsna, koordynator projektu Medyczne Forum Edukacyjne
MeFEd stanowi odpowiedź na wymagania wynikające z wyzwań, jakie stawia się młodym ludziom. Współczesna szkoła powinna uczyć kreatywnego myślenia oraz umiejętności samokształcenia i doskonalenia, natomiast zadaniem autorskiego programu Uniwersytetu Medycznego w Lublinie – Medyczne Forum Edukacyjne – jest rozbudzanie zainteresowania oraz rozwijanie teoretycznych i praktycznych kompetencji uczniów. Kluczem tej inicjatywy jest jej wartość edukacyjna. Dla szkół jest to również szansa na uatrakcyjnienie swoich programów nauczania oraz poznania oferty edukacyjnej Uniwersytetu. W ramach projektu prowadzone są wykłady i zajęcia na terenie Uczelni. Zajęcia z wykładowcami i studentami zarażają pasją do nauk medycznych, promują poszczególne kierunki kształcenia, pokazują bazę dydaktyczną i doskonałe warunki do nauki dla studentów. Zależy nam, aby pokazać – już na etapie wyboru studiów – jak naprawdę wygląda praca w ochronie zdrowia. Dla Uczelni jest to też szansa zaprezentowania się i pozyskania w przyszłości najlepszych kandydatów na studia. W tym miejscu szczególne podziękowania należą się Władzom Uczelni oraz Dyrekcji SPSK nr 4, którzy bardzo mocno wspierają tę inicjatywę, pozwalając na realizację zajęć w laboratoriach, salach Uniwersytetu oraz na terenie SPSK nr 4. Oczywiście ogromne podziękowania należą się również nauczycielom-wykładowcom, bez których te zajęcia nie odbyłyby się, a którzy prowadzą zajęcia z młodzieżą nieodpłatnie.
W ramach projektu realizujemy konkursy popularyzujące zawody medyczne. Jednym z nich był zorganizowany po raz pierwszy w ubiegłym roku konkurs pn. Licealne SimChallenge. Konkurs składał się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Do zawodów przystąpiło 11 trzyosobowych drużyn – reprezentacji szkół. Do etapu praktycznego zakwalifikowano 3 drużyny z największą liczbą punktów. W ramach części praktycznej uczniowie musieli wykazać się umiejętnościami ratowania życia w warunkach symulowanych. Konkurs był wzorowany na zawodach, w których biorą udział studenci uczelni medycznych. Reprezentacje, które weszły do etapu praktycznego zostały nagrodzone upominkami, a główną nagrodą dla zwycięskiej szkoły był „pakiet zajęć ekstra”. W zawodach zwyciężyło Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
Dzięki przychylności Dyrekcji SPSK nr 4 uczniowie ze zwycięskiej klasy mieli możliwość uczestniczyć m.in. w operacjach na otwartym sercu i operacjach ortopedycznych (kręgosłup, kolano, biodro). W „tajniki sztuki” wprowadzali ich dr Kamil Baczewski z Kliniki Kardiochirurgii oraz lek. Adrian Możdżeń z Kliniki Rehabilitacji i Ortopedii. W tym miejscu należy też wspomnieć o wsparciu udzielonym przez kierujących tymi oddziałami – prof. Januszu Stążce oraz drze hab. Tomaszu Blicharskim.
Realizacja projektu Medyczne Forum Edukacyjne jest jednym z przykładów podpisanej w czerwcu ubiegłego roku Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uniwersytetu.
Joanna Tęsna, koordynator projektu Medyczne Forum Edukacyjne


Moja współpraca z UM trwa już kilkanaście lat, ale tak naprawdę od dwóch lat rozwija się bardzo prężnie. Odczułam bardzo duże otwarcie uczelni na potrzeby szkół, zaproponowano niezmiernie bogatą ofertę wspierającą edukację szkolną i promującą wiedzę biologiczną, chemiczną i prozdrowotną. Zdecydowanie łatwiej z tej oferty skorzystać – dużą rolę odgrywa tu p. Tęsna, która zawsze służy pomocą. Uczestnictwo w zajęciach w CSM umożliwia uczniom udział w realistycznych ćwiczeniach przy użyciu zaawansowanego sprzętu. Supersprawą jest organizacja konkursów i niesamowita nagroda główna w postaci udziału w operacjach. To coś zupełnie nowego i fascynującego dla uczniów. Takie szczęście mieli moi uczniowie, którzy wygrali Licealne SimChallenge. Mieli nieprawdopodobną szansę uczestniczyć bezpośrednio w operacjach kardiologicznych i ortopedycznych. Są zachwyceni, naprawdę szczęśliwi oraz wdzięczni za taką możliwość. W tym miejscu należą się wielkie podziękowania do pomysłodawców programu i realizatorów.
Z jakich zajęć najchętniej korzystacie/chcielibyście korzystać?
Największym zainteresowaniem uczniów cieszą się zawsze zajęcia w prosektorium, ale poszukiwanie bakterii na Wydziale Mikrobiologii Farmaceutycznej też bardzo się podobało. Myślę, że każdy rodzaj warsztatów, które pozwalają uczniom na aktywne zdobywanie wiedzy jest przyjmowany z dużym entuzjazmem. Niezwykle ważnym doświadczeniem dla moich uczniów był dzień spędzony na oddziale ortopedycznym SPSK4, gdzie mogli obserwować pracę na każdym szczeblu – od pielęgniarek, rehabilitantów po lekarzy. Poznali sprzęt wykorzystywany w szpitalu i zobaczyli, że lekarz to nie tylko osoba w białym fartuchu ze stetoskopem na szyi. Za ten niesamowity, pełen wrażeń dzień, za profesjonalizm w przygotowaniu i życzliwość w czasie realizacji tego projektu chcę bardzo serdecznie podziękować p. dr. hab. Tomaszowi Blicharskiemu. Uczniowie byli zachwyceni i cały czas wspominają ten dzień.
Jakie w Pani opinii znaczenie dla wyborów zawodowych uczniów ma ta inicjatywa?
Uczestnictwo w zajęciach proponowanych przez UM jest bardzo ważnym doświadczeniem dla uczniów. Poznają uczelnię i pracowników. Mogą chociaż w jakimś stopniu skonfrontować swoje wyobrażenie o studiach medycznych, o których przecież większość marzy. Często obserwuję potem większą mobilizację do pracy, większy entuzjazm i wiarę, że ciężka praca zwiększy ich szanse na urzeczywistnienie tego marzenia.
Ja i moi uczniowie jesteśmy wdzięczni za możliwość udziału w wielu wydarzeniach organizowanych przez UM, za to, że Państwa pomysły i sposób ich wdrażania zachwycają uczniów i pokazują piękny, ciekawy, aczkolwiek bardzo wymagający świat medycyny.
Pani Grażyna Konik, nauczycielka biologii w Prywatnym Liceum im. Królowej Jadwigi w Lublinie

Według mnie było super, mieliśmy okazję zobaczyć, jak wygląda prawdziwa operacja. Mogliśmy także zadawać pytania. Panowała miła atmosfera – Dominika Cios
Jestem pod wrażeniem precyzji i skomplikowania całego zabiegu i podziwiam pracę całego zespołu medycznego. Ich profesjonalizm, zgranie i szybkość działania były niesamowite. Z pewnością był to wyjątkowy moment w moim życiu i cieszę się, że miałem możliwość zobaczyć, jak działa zespół chirurgów podczas tak skomplikowanego zabiegu – Michał Wierzbicki
Jestem wdzięczna, że mogłam zobaczyć jak wygląda operacja na żywo. Zostaliśmy przeprowadzeni przez cały proces operacji i każdy krok był opisywany. Poznaliśmy odpowiedzi na nasze pytania. Dzięki temu dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy, które na pewno zostaną nam w pamięci – Gabriela Adamiak
Podczas operacji uzyskaliśmy wiele wskazówek, a przede wszystkim mogliśmy zobaczyć, jak wygląda nasz wymarzony zawód w praktyce. Było to niesamowite doświadczenie – Wiktoria Gwarda
Bardzo pozytywnie wspominam wzięcie udziału w operacji ortopedycznej. Umocniło mnie to w przekonaniu, że chcę zostać lekarzem w przyszłości i dodało motywacji do dalszej nauki. Jestem pełen podziwu profesjonalizmu oraz zaangażowania zespołu przeprowadzającego operację kręgosłupa. Cieszę się, że mogłem wziąć udział w tym wydarzeniu – Kamil Paździor
Wspomnienia z pierwszej operacji, której byłem świadkiem na pewno pozostaną w mojej pamięci na długo. Niesamowitym przywilejem i przyjemnością zarazem była możliwość obserwowania operacji, rozmowy z zespołem obecnym na sali operacyjnej. Dało to mi inne, niedostrzegalne dla osób z zewnątrz spojrzenie na pracę lekarzy, w moim przypadku – kardiochirurgów. Jestem niezmiernie wdzięczny osobom, które umożliwiły mi uczestniczenie w tym wydarzeniu – Jan Bronikowski
Zobaczenie na żywo operacji, cała związana z nią otoczka, m.in przygotowania do operacji, oraz możliwość kontaktu ze specjalistami w pracy pozostaną niezapomnianym przeżyciem. Dzięki temu każdy z nas może sobie odpowiedzieć na pytanie, czy ścieżka kariery związana z pracą w szpitalu jako członek kadry medycznej jest dobrym wyborem – Filip Tatarczak
Byłem pod wrażeniem pracy chirurgów i innych specjalistów, było to dla mnie niezwykłe przeżycie. Obraz bijącego, ludzkiego serca na pewno zostanie przeze mnie zapamiętany. Wspaniałe doświadczenie – Maciej Wybacz
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie