Informator uniwersytecki
numer 026
grudzień 2023
★
15
Kierownicy jednostek w pigułce
Przedstawiamy sylwetkę prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Grażyny Iwanowicz-Palus, pani kierownik Katedry Rozwoju Położnictwa – pierwszej położnej z tytułem profesora
Czym zajmuje się jednostka, którą Pani Profesor kieruje?
Katedra Rozwoju Położnictwa to jednostka, którą „tworzyłam” od podstaw i kierowałam przez cały okres jej kolejnych przemian, tj. od Samodzielnej Pracowni Umiejętności Położniczych (od 2001 r.), poprzez Zakład Podstaw Położnictwa (od 2016 r.), Katedrę i Zakład Rozwoju Położnictwa (od 2019 r.), a ostatecznie w okresie zmiany nazwy i wyodrębnienia w jej strukturze (od 2021 r.) Zakładu Koordynowanej Opieki Położniczej (kierownik – dr hab. Agnieszka Bień, prof. uczelni) i Zakładu Opieki Specjalistycznej w Położnictwie, którym obecnie kieruję.
Zakład Opieki Specjalistycznej w Położnictwie jest jednostką naukowo-dydaktyczną prowadzącą badania z zakresu opieki położniczej, położniczo-neonatologicznej i ginekologicznej oraz realizującą proces kształcenia głównie na kierunku położnictwo. Działalność dydaktyczna skupiona jest przede wszystkim na zapoznawaniu studentów z podstawami opieki w położnictwie, neonatologii i ginekologii oraz z zakresem i charakterem opieki położniczej w odniesieniu do odbiorców usług położnej – kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy i noworodka oraz kobiety zdrowej, zagrożonej chorobą i chorej ginekologicznie – w każdym okresie jej życia, a także na przekazywaniu wiedzy z zakresu praktyki zawodowej położnej opartej na dowodach naukowych.
Co lubi Pani Profesor w swojej pracy?
Z wykształcenia i zamiłowania jestem położną, której zawód jest również pasją. Praca ze studentami, położnymi uczestniczącymi w kształceniu podyplomowym, członkami zespołów eksperckich, w których uczestniczę i którymi kieruję, jest źródłem największej satysfakcji, szczególnie wtedy, kiedy słyszę z ich ust słowa uznania i zadowolenia, że przyczyniam się do ich rozwoju.
Lubię bardzo wiele aspektów mojej pracy, nie tylko w macierzystej Alma Mater, ale również poza jej strukturami – pracy dającej mi możliwość podejmowania trudnych wyzwań, możliwość nieustannego rozwoju, realizacji planów zawodowych, współpracy z innymi osobami, od których mogę się uczyć i dla których jestem nauczycielem.
Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy jako konsultant krajowy w dziedzinie pielęgniarstwa ginekologicznego i położniczego, mam wpływ nie tylko na kształtowanie się sytuacji zawodowej położnych, ale również na kreowanie polityki zdrowotnej w odniesieniu do kobiet w różnym okresie życia i stanie zdrowia.
Moja kariera zawodowa... rozwijała się dwutorowo – w naszej Alma Mater, której jestem absolwentką, i poza jej strukturami.
W Uczelni przeszłam kolejne etapy ścieżki rozwoju naukowo-dydaktycznego – od asystenta do profesora. W tym czasie podejmowałam wyzwania tworzenia i rozwoju pionierskiego w Polsce kształcenia na kierunku położnictwo. Aktywność ta była dodatkowo wzmacniana nie tylko wielokrotnym udziałem w zespołach Ministerstwa Zdrowia ds. opracowania kolejnych standardów kształcenia na tym kierunku studiów, ale również w zespołach o zasięgu krajowym związanych z jakością kształcenia (ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej od 2008 r.; członek Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych – II, III i VI kadencja).
Brałam i biorę udział w pracach wielu zespołów eksperckich nie tylko ds. kształcenia przeddyplomowego, ale również i podyplomowego położnych oraz organizacji opieki okołoporodowej.
Dostrzeżenie mojej aktywności naukowej znalazło odzwierciedlenie w wyborze do Rady Naukowej przy Ministrze Zdrowia (2019–2020) i Komitetu Naukowego Zdrowia Publicznego Polskiej Akademii Nauk (2024–2027).
Prywatnie mama córki Agnieszki, młodej lekarki zaszczepionej również miłością do położnictwa i ginekologii. Miłośniczka teatru, muzyki klasycznej, podróży dużych i małych, wciąż wierna przyjętym ideałom i wartościom, wykonująca swój zawód, kierując się mądrością serca.
Katedra Rozwoju Położnictwa to jednostka, którą „tworzyłam” od podstaw i kierowałam przez cały okres jej kolejnych przemian, tj. od Samodzielnej Pracowni Umiejętności Położniczych (od 2001 r.), poprzez Zakład Podstaw Położnictwa (od 2016 r.), Katedrę i Zakład Rozwoju Położnictwa (od 2019 r.), a ostatecznie w okresie zmiany nazwy i wyodrębnienia w jej strukturze (od 2021 r.) Zakładu Koordynowanej Opieki Położniczej (kierownik – dr hab. Agnieszka Bień, prof. uczelni) i Zakładu Opieki Specjalistycznej w Położnictwie, którym obecnie kieruję.
Zakład Opieki Specjalistycznej w Położnictwie jest jednostką naukowo-dydaktyczną prowadzącą badania z zakresu opieki położniczej, położniczo-neonatologicznej i ginekologicznej oraz realizującą proces kształcenia głównie na kierunku położnictwo. Działalność dydaktyczna skupiona jest przede wszystkim na zapoznawaniu studentów z podstawami opieki w położnictwie, neonatologii i ginekologii oraz z zakresem i charakterem opieki położniczej w odniesieniu do odbiorców usług położnej – kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy i noworodka oraz kobiety zdrowej, zagrożonej chorobą i chorej ginekologicznie – w każdym okresie jej życia, a także na przekazywaniu wiedzy z zakresu praktyki zawodowej położnej opartej na dowodach naukowych.
Co lubi Pani Profesor w swojej pracy?
Z wykształcenia i zamiłowania jestem położną, której zawód jest również pasją. Praca ze studentami, położnymi uczestniczącymi w kształceniu podyplomowym, członkami zespołów eksperckich, w których uczestniczę i którymi kieruję, jest źródłem największej satysfakcji, szczególnie wtedy, kiedy słyszę z ich ust słowa uznania i zadowolenia, że przyczyniam się do ich rozwoju.
Lubię bardzo wiele aspektów mojej pracy, nie tylko w macierzystej Alma Mater, ale również poza jej strukturami – pracy dającej mi możliwość podejmowania trudnych wyzwań, możliwość nieustannego rozwoju, realizacji planów zawodowych, współpracy z innymi osobami, od których mogę się uczyć i dla których jestem nauczycielem.
Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy jako konsultant krajowy w dziedzinie pielęgniarstwa ginekologicznego i położniczego, mam wpływ nie tylko na kształtowanie się sytuacji zawodowej położnych, ale również na kreowanie polityki zdrowotnej w odniesieniu do kobiet w różnym okresie życia i stanie zdrowia.
Moja kariera zawodowa... rozwijała się dwutorowo – w naszej Alma Mater, której jestem absolwentką, i poza jej strukturami.
W Uczelni przeszłam kolejne etapy ścieżki rozwoju naukowo-dydaktycznego – od asystenta do profesora. W tym czasie podejmowałam wyzwania tworzenia i rozwoju pionierskiego w Polsce kształcenia na kierunku położnictwo. Aktywność ta była dodatkowo wzmacniana nie tylko wielokrotnym udziałem w zespołach Ministerstwa Zdrowia ds. opracowania kolejnych standardów kształcenia na tym kierunku studiów, ale również w zespołach o zasięgu krajowym związanych z jakością kształcenia (ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej od 2008 r.; członek Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych – II, III i VI kadencja).
Brałam i biorę udział w pracach wielu zespołów eksperckich nie tylko ds. kształcenia przeddyplomowego, ale również i podyplomowego położnych oraz organizacji opieki okołoporodowej.
Dostrzeżenie mojej aktywności naukowej znalazło odzwierciedlenie w wyborze do Rady Naukowej przy Ministrze Zdrowia (2019–2020) i Komitetu Naukowego Zdrowia Publicznego Polskiej Akademii Nauk (2024–2027).
Prywatnie mama córki Agnieszki, młodej lekarki zaszczepionej również miłością do położnictwa i ginekologii. Miłośniczka teatru, muzyki klasycznej, podróży dużych i małych, wciąż wierna przyjętym ideałom i wartościom, wykonująca swój zawód, kierując się mądrością serca.
Przygotowała: Justyna Jóźkiewicz
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie