numer 026
grudzień 2023
5

V Dni Jakości na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie

wykład z pokazem treści na slajdach
Wykłady podczas V Dni Jakości UMLub
W dniach 8-9 grudnia br. odbyła się piąta już edycja konferencji naukowo-szkoleniowej Dni Jakości Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Spotkanie to stanowi okazję do dyskusji o jakości kształcenia, problemach i wyzwaniach, przed jakimi stoi nasza uczelnia, umożliwiając tym samym podniesienie poziomu kształcenia i zwiększenie atrakcyjności oferty dydaktycznej.

W tegorocznej edycji tematyka wykładów skupiała się głównie wokół narzędzi informatycznych i tego, czy uda nam się nadążyć za błyskawicznymi zmianami w świecie cyfrowym. Sztuczna inteligencja, gamification czy wykorzystanie najnowszych narzędzi IT jako nowoczesnych form nauczania to tylko kilka ze wspomnianych tematów. Aby lepiej zrozumieć to, jak coraz trudniejsze staje się zrozumienie wzajemnych potrzeb i oczekiwań, dr Emilia Samardakiewicz-Kirol wyjaśniła różnicę pomiędzy cyfrowymi tubylcami a cyfrowymi imigrantami. Nie skupiono się jednak wyłącznie na przyszłości – omówiono na przykład pomysł muzeum medycyny w kształceniu lekarzy. 

Utrzymywanie wysokiego poziomu jakości kształcenia jest w UMLub celem podstawowym. Dni Jakości nie mogły zatem pominąć takich tematów w dyskusji, jak nowe formy kształcenia, także w formie podkastów, które już wkrótce mogą częściowo zastąpić wykłady w formie asynchronicznej. Omówiono także kwestie związane z realizacją projektów w nauczaniu na kierunku fizjoterapia, wprowadzenie zajęć z rozumowania klinicznego dla studentów farmacji. Nie zabrakło także tematu związanego z mikropoświadczeniami, czyli tematem, który w kontekście konieczności dostosowania programu nauczania do zmieniających się potrzeb rynku pracy jest obecnie kluczowy i powinien być realizowany w naszej uczelni na szerszą skalę. Prelegenci nie zapomnieli o tak ważnych aspektach w edukacji w zawodach medycznych, jak sposoby przekazywania informacji pacjentom czy też kierowania uwagi nie tylko studentów, ale także kadry dydaktycznej na różnorodność współczesnego społeczeństwa oraz konieczność włączania różnorodnych grup do społeczności – inkluzywność. Omówiono także wyniki ankiet badających potrzeby nauczycieli akademickich oraz akredytację World Federation for Medical Education (Światowej Organizacji Edukacji Medycznej), która już w 2024 roku powinna objąć Polskę.
Podczas sesji studenckiej przedstawiciele STN, Samorządu Studentów oraz PTSS podzielili się nowinkami związanymi z wprowadzeniem nowatorskiego programu „Asystenta nauczyciela akademickiego”, szeroko rozumianym rozwoju naukowym oraz nowoczesnym nauczaniu w stomatologii. 

Na dni konferencji oprócz panelu wykładów i dyskusji zaplanowano także warsztaty. Zakres tematyczny był bardzo szeroki, m.in. o tym, jak druk 3D może zmienić narzędzia edukacyjne, aplikacji DentX, zajęciach symulacyjnych, metodzie flipped classroom w praktyce, czy praktycznym doskonaleniu pisania artykułów naukowych w języku angielskim. Zajęcia warsztatowe cieszyły się popularnością wśród uczestników i zostały przez nich bardzo dobrze ocenione.
Tekst: Magdalena Staśkiewicz, zastępca dyrektora Centrum Edukacji Medycznej
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie