Informator uniwersytecki
numer 027
Luty 2024
★
2
Działalność Rzeczniczki Praw Studentów i Doktorantów
W trosce o poszanowanie i przestrzeganie podstawowych wartości, praw i wolności osób studiujących oraz zapobiegania ich naruszenia w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie powołano rzecznika praw studentów i doktorantów. Pani Rzecznik dr Katarzyna Hanas zgodziła się zrobić dla nas pierwsze podsumowania po roku pełnienia funkcji, zapraszamy do lektury.
W grudniu 2022 opublikowaliśmy rozmowę z Panią Rzecznik przeprowadzoną na początku pracy, można ją przeczytać pod tym linkiem -> https://blask.umlub.pl/article2.php?issue_nr=018&art_id=663
W grudniu 2022 opublikowaliśmy rozmowę z Panią Rzecznik przeprowadzoną na początku pracy, można ją przeczytać pod tym linkiem -> https://blask.umlub.pl/article2.php?issue_nr=018&art_id=663
Pani Rzecznik, chcemy prosić Panią o podsumowanie dotychczasowej działalności, proszę powiedzieć, jakie są statystyki, iloma sprawami zajmowała się Pani w tym roku? Jakiego rodzaju to były sprawy?
Od października 2023 r. wpłynęło wiele zapytań. Wszystkie zagadnienia wymagały szerokiej analizy. Były to sprawy dotyczące egzaminów i zaliczeń, a także dotyczące interpretacji regulaminów, zarządzeń i przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej. Jako Rzecznika obowiązuje mnie zasada poufności, dlatego w przypadku tego pytania chciałabym ogólnie odpowiedzieć, wskazując jedynie na kryterium zgłoszenia. Każdy opowiadający o swoim problemie powinien czuć się komfortowo, tak aby inne osoby nie mogły ustalić, kto jest zgłaszającym w danej sytuacji.
Od października 2023 r. wpłynęło wiele zapytań. Wszystkie zagadnienia wymagały szerokiej analizy. Były to sprawy dotyczące egzaminów i zaliczeń, a także dotyczące interpretacji regulaminów, zarządzeń i przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej. Jako Rzecznika obowiązuje mnie zasada poufności, dlatego w przypadku tego pytania chciałabym ogólnie odpowiedzieć, wskazując jedynie na kryterium zgłoszenia. Każdy opowiadający o swoim problemie powinien czuć się komfortowo, tak aby inne osoby nie mogły ustalić, kto jest zgłaszającym w danej sytuacji.
Czy są to sprawy trudne, przewlekłe, wymagające szerokiej interwencji?
Moim zdaniem tematyka spraw jest wieloaspektowa. Wynika to z tego, że studenci przygotowując się do wykonywania odpowiedzialnych zawodów, już na tym etapie edukacji w Uniwersytecie powinni orientować się w zakresie odpowiedzialności prawnej, a także wiedzieć, do kogo na dalszych etapach pracy mogą zwrócić się z problemem.
Czy interwencje rzecznika są skuteczne?
Wszystkie sprawy, które do tej pory wpłynęły do Rzecznika zostały odpowiednio rozwiązane. Należy brać pod uwagę to, że w danej sytuacji z jednej strony analizowany jest zgłoszony problem, a z drugiej trzeba również ocenić, czy dane rozwiązanie nie będzie negatywnie oddziaływało na innych studentów. Oznacza to, że należy wypośrodkować interesy, zwracać uwagę na kwestie naruszenia czyjegoś dobrego imienia i praw innych osób. Na przykład zgłaszający uważa, że został niesprawiedliwie potraktowany, za wszelką cenę, nie zważając na sytuację swoich kolegów, próbuje przekonać, że tylko jego prawa zasługują na ochronę. Po przedyskutowaniu sytuacji i przedstawieniu kilku perspektyw można wypracować rozsądne rozwiązanie. Dlatego warto rozmawiać i być otwartym na różne rozwiązania.
Czy często studenci/doktoranci zgłaszają sprawy niezasadne? Czy może jest potrzeba nagłośnienia/edukacji co do zakresu pracy rzecznika?
Uważam, że każda zgłoszona sprawa jest zasadna. Każdą zgłoszoną sprawę należy dokładnie przeanalizować, przedyskutować i znaleźć odpowiednie rozwiązanie. Moim zdaniem to jest również element edukacji, a dla mnie sygnał, że powinnam mieć na względzie fakt, że pomiędzy studentami lub studentami i wykładowcami doszło do pewnej sytuacji i przy kolejnym zgłoszeniu mogę uwzględnić dodatkowe aspekty. Warto nagłaśniać i prowadzić spotkania edukacyjne, tak aby w środowisku akademickim każdy wiedział o funkcjonowaniu instytucji Rzecznika.
Co chciałaby Pani powiedzieć od siebie społeczności akademickiej, może komuś, kto zastanawia się, czy zgłosić do Pani sprawę?
Chciałabym, żeby każdy mający jakiekolwiek zapytanie, co do kwestii prawnych, czy najogólniej funkcjonowania w środowisku akademickim zwracał się do Rzecznika. Na początku może być to w formie e-mailowej, a następnie jeżeli zachodzi potrzeba kontaktu,bezpośredniego, możliwe jest umówienie spotkania w formie stacjonarnej lub online.
Moim zdaniem tematyka spraw jest wieloaspektowa. Wynika to z tego, że studenci przygotowując się do wykonywania odpowiedzialnych zawodów, już na tym etapie edukacji w Uniwersytecie powinni orientować się w zakresie odpowiedzialności prawnej, a także wiedzieć, do kogo na dalszych etapach pracy mogą zwrócić się z problemem.
Czy interwencje rzecznika są skuteczne?
Wszystkie sprawy, które do tej pory wpłynęły do Rzecznika zostały odpowiednio rozwiązane. Należy brać pod uwagę to, że w danej sytuacji z jednej strony analizowany jest zgłoszony problem, a z drugiej trzeba również ocenić, czy dane rozwiązanie nie będzie negatywnie oddziaływało na innych studentów. Oznacza to, że należy wypośrodkować interesy, zwracać uwagę na kwestie naruszenia czyjegoś dobrego imienia i praw innych osób. Na przykład zgłaszający uważa, że został niesprawiedliwie potraktowany, za wszelką cenę, nie zważając na sytuację swoich kolegów, próbuje przekonać, że tylko jego prawa zasługują na ochronę. Po przedyskutowaniu sytuacji i przedstawieniu kilku perspektyw można wypracować rozsądne rozwiązanie. Dlatego warto rozmawiać i być otwartym na różne rozwiązania.
Czy często studenci/doktoranci zgłaszają sprawy niezasadne? Czy może jest potrzeba nagłośnienia/edukacji co do zakresu pracy rzecznika?
Uważam, że każda zgłoszona sprawa jest zasadna. Każdą zgłoszoną sprawę należy dokładnie przeanalizować, przedyskutować i znaleźć odpowiednie rozwiązanie. Moim zdaniem to jest również element edukacji, a dla mnie sygnał, że powinnam mieć na względzie fakt, że pomiędzy studentami lub studentami i wykładowcami doszło do pewnej sytuacji i przy kolejnym zgłoszeniu mogę uwzględnić dodatkowe aspekty. Warto nagłaśniać i prowadzić spotkania edukacyjne, tak aby w środowisku akademickim każdy wiedział o funkcjonowaniu instytucji Rzecznika.
Co chciałaby Pani powiedzieć od siebie społeczności akademickiej, może komuś, kto zastanawia się, czy zgłosić do Pani sprawę?
Chciałabym, żeby każdy mający jakiekolwiek zapytanie, co do kwestii prawnych, czy najogólniej funkcjonowania w środowisku akademickim zwracał się do Rzecznika. Na początku może być to w formie e-mailowej, a następnie jeżeli zachodzi potrzeba kontaktu,bezpośredniego, możliwe jest umówienie spotkania w formie stacjonarnej lub online.
Przygotowała: Justyna Jóźkiewicz
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie