Informator uniwersytecki
numer 028
Marzec 2024
★
13
Muzeum we współczesnej edukacji medycznej i popularyzacji nauki – za nami konferencja otwierająca projekt
Konferencją naukowo-szkoleniową dotyczącą roli muzeum medycyny w edukacji medycznej i popularyzacji nauki Uniwersytet Medyczny w Lublinie zainaugurował projekt „MEDpedia – galeria medyczna”. W ostatni dzień lutego w Centrum Symulacji Medycznej spotkali się entuzjaści muzealnictwa i edukacji z Polski i regionu.
Program konferencji zorganizowanej wspólnie z Politechniką Lubelską wypełniły wystąpienia i dyskusje panelowe z udziałem ekspertów z dziedziny muzealnictwa, edukacji medycznej i nauki. Przygotowano trzy sesje naukowe oraz debatę.
Wykłady skupiły się na różnych aspektach funkcjonowania muzeów. Dyskutowano na temat metod wykorzystywania zasobów muzealnych w procesie kształcenia. Poruszono kwestie zachowania dziedzictwa medycznego oraz skutecznej popularyzacji wiedzy historycznej za sprawą tego typu instytucji, a także udziału nowoczesnych technologii w tworzeniu ekspozycji muzealnych. Praktycy muzealnictwa dzielili się swoimi doświadczeniami związanymi z funkcjonowaniem muzeów oraz prezentowali przykłady angażowania społeczności w działania związane z edukacją muzealną, medyczną i popularyzacją wiedzy.
Zgodnie podkreślali, że muzea medyczne odgrywają ważną i wielowymiarową rolę, nie tylko w zachowaniu dziedzictwa, ale także w edukacji czy integracji.
„Uczelnie w swoich strategiach kładą dziś nacisk na współpracę z otoczeniem, dbałość o tożsamość i rozwój kultury (...). Muzeum jest najlepszą platformą do prowadzenia dialogu ze społecznością lokalną” – mówił prezes Stowarzyszenia Muzeów Uczelnianych dr hab. Hubert Kowalski, prof. uczelni (Uniwersytet Warszawski).
Dr Agnieszka Polak, prof. uczelni (Uniwersytet Medyczny w Lublinie) podkreśliła zaś, że rolą muzeum, niezależnie od tego, jaką formę przyjmie, jest przede wszystkim budowanie świadomości. „Muzeum medycyny jest potrzebne. Nie musi być wielkie, ale niech uświadamia młodym ludziom, że wiedza, którą oferuje, jest dla nich, że ta wiedza jest ważna i ciekawa”.
Z kolei dr Marek Bukowski z Muzeum Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego odniósł się do charakteru uczelnianych instytucji muzealnych – według niego muzeum jest opowieścią o przyszłości i teraźniejszości. „To nieustanna narracja o tym, co się w uczelni dzieje (...). Muzeum to jednostka dedykowana studentom, opowiadająca o nich, dla nich, przez nich” – podkreślił.
Zgodnie podkreślali, że muzea medyczne odgrywają ważną i wielowymiarową rolę, nie tylko w zachowaniu dziedzictwa, ale także w edukacji czy integracji.
„Uczelnie w swoich strategiach kładą dziś nacisk na współpracę z otoczeniem, dbałość o tożsamość i rozwój kultury (...). Muzeum jest najlepszą platformą do prowadzenia dialogu ze społecznością lokalną” – mówił prezes Stowarzyszenia Muzeów Uczelnianych dr hab. Hubert Kowalski, prof. uczelni (Uniwersytet Warszawski).
Dr Agnieszka Polak, prof. uczelni (Uniwersytet Medyczny w Lublinie) podkreśliła zaś, że rolą muzeum, niezależnie od tego, jaką formę przyjmie, jest przede wszystkim budowanie świadomości. „Muzeum medycyny jest potrzebne. Nie musi być wielkie, ale niech uświadamia młodym ludziom, że wiedza, którą oferuje, jest dla nich, że ta wiedza jest ważna i ciekawa”.
Z kolei dr Marek Bukowski z Muzeum Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego odniósł się do charakteru uczelnianych instytucji muzealnych – według niego muzeum jest opowieścią o przyszłości i teraźniejszości. „To nieustanna narracja o tym, co się w uczelni dzieje (...). Muzeum to jednostka dedykowana studentom, opowiadająca o nich, dla nich, przez nich” – podkreślił.
Gościem konferencji, choć nieobecnym bezpośrednio w Lublinie, był Bogusław Wołoszański – dziennikarz, pisarz i popularyzator historii, autor książek o tematyce historycznej, pomysłodawca oraz twórca programu „Sensacje XX wieku”, poseł na Sejm X kadencji. W rozmowie z Wojciechem Brakowieckim podkreślał, jak ważna i interesująca jest historia oraz jak istotna jest świadomość naszej tożsamości. W odniesieniu do inicjatywy powstania muzeum medycyny w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie za kluczowy uznał scenariusz dla tego przedsięwzięcia. „Zdrowiem interesują się wszyscy (...), muzeum nie może być martwe, musi funkcjonować, wychodzić poza swoje mury. Życzę powodzenia w tej wielkiej akcji promowania interesującego spojrzenia na historię” – powiedział.
Konferencja zainaugurowała projekt pod nazwą „MEDpedia – galeria medyczna”, na który Uniwersytet Medyczny w Lublinie pozyskał dofinansowanie ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki II”.
Projekt, o którym mowa, zakłada utworzenie internetowej platformy z popularnonaukowym kontentem (artykuły, filmy edukacyjne, zdigitalizowane eksponaty), o tematyce historii medycyny i nauk pokrewnych. W skład platformy wejdą także trzy klasyczne ekspozycje, ulokowane w przestrzeni miasta. Zbiory eksponatów, związane m.in. z farmacją, analityką medyczną, chirurgią, ortopedią i anestezjologią, będą nawiązywać do wydarzeń z historii medycyny i nauki, i będą te historie opowiadać.
Konferencja zainaugurowała projekt pod nazwą „MEDpedia – galeria medyczna”, na który Uniwersytet Medyczny w Lublinie pozyskał dofinansowanie ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki II”.
Projekt, o którym mowa, zakłada utworzenie internetowej platformy z popularnonaukowym kontentem (artykuły, filmy edukacyjne, zdigitalizowane eksponaty), o tematyce historii medycyny i nauk pokrewnych. W skład platformy wejdą także trzy klasyczne ekspozycje, ulokowane w przestrzeni miasta. Zbiory eksponatów, związane m.in. z farmacją, analityką medyczną, chirurgią, ortopedią i anestezjologią, będą nawiązywać do wydarzeń z historii medycyny i nauki, i będą te historie opowiadać.
Autorka: Karolina Bojarczuk, Ośrodek Komunikacji i Promocji UMLub
Zdjęcia: Łukasz Głaczkowski, SPSK4
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie