numer 028
Marzec 2024
3

LabCollector – nigdy więcej papierowych notatek

W celu podniesienia wydajności i efektywności naszych laboratoriów, pod koniec 2023 roku Uniwersytet Medyczny w Lublinie zakupił kompleksowe oprogramowanie zarządzające m.in. odczynnikami, próbkami, wynikami badań, i aparaturą naukową. Oprogramowanie to pod nazwą LabCollector jest modułowym narzędziem do zarządzania laboratorium typu „wszystko w jednym” posiadającym:
Logo LabCollector z opisem
Logo LabCollector
– w pełni funkcjonalny System Zarządzania Laboratorium (LIMS - Laboratory Information Management System) dedykowany do biobankowania i zarządzania zapasami;
– modułową, zintegrowaną strukturę, eliminującą silosy (izolowane zbiory) danych, łączącą wszystkie dane i umożliwiającą ich przepływ pomiędzy jednostkami naukowymi naszego Uniwersytetu.
Logo LabCollector z opisem
Logo LabCollector
Jest to rozwiązanie w pełni wykorzystujące możliwości sieciowe naszej uczelni i będzie zainstalowane w laboratoryjnych komputerach (istnieje również możliwość instalacji w urządzeniach mobilnych z systemem Android) w celu zarządzania codziennymi informacjami związanymi z pracą w laboratorium (próbkami, odczynnikami i materiałami eksploatacyjnymi, aparaturą i drobnym sprzętem laboratoryjnym, plazmidami, przeciwciałami, dokumentacją itp.) oraz umożliwiające śledzenie „w locie” wszelkiego rodzaju informacji dotyczących m.in. miejsca przechowywania, ilości i okresów ważności przechowywanych próbek, trwających badań, bieżącego stanu i ilości całego wyposażenia laboratorium.

LabCollector już od kilkunastu lat z sukcesem wykorzystywany jest przez laboratoria na całym świecie. My również planujemy wprowadzić go do powszechnego użytku w naszych jednostkach naukowych jeszcze w tym roku kalendarzowym.

Zaimplementowany system będzie posiadał następujące główne funkcjonalności:
– dotyczące struktur chemicznych – m.in. edytor cząsteczek, obsługa formuł, smiles, inchi, plików MOL/SDF;
– zarządzanie dokumentacją laboratoryjną i naukową;
– zarządzanie odczynnikami;
– zarządzanie przeciwciałami;
– zarządzanie próbkami;
– obsługę badań mikrobiologicznych: szczepy bakterii i wirusów;
– obsługę badań związanych z roślinami;
– zarządzanie aparaturą naukową.

Ponadto system będzie posiadał funkcje umożliwiające kompleksowe zarządzanie działalnością laboratoryjną, m.in.:
– zarządzanie zapasami odczynników, partii i materiałów eksploatacyjnych wraz z zarządzaniem zamówieniami do dostawców;
– zarządzanie sprzętem laboratoryjnym i jego konserwacją (umowy gwarancyjne, rodzaj konserwacji);
– zarządzanie zapasami biologicznymi i chemicznymi oraz wszelkimi innymi rodzajami zapasów;
– tworzenie alertów (co najmniej: odczynniki w minimalnej ilości, upływająca data ważności, sprzęt w trakcie konserwacji, koniec umowy);
– tworzenie i zarządzanie recepturami i mieszankami roztworów;
– zarządzanie powiązaniami między danymi (struktura drzewa);
– import, masowe aktualizacje i eksport danych w powszechnie stosowanych formatach plików (co najmniej CSV, XML, Excel);
– przechowywanie protokołów i innych dokumentów tworzonych podczas pracy z oprogramowaniem;
– obsługa dokumentów zarządzania jakością;
– kalendarze współpracy, książka adresowa;
– REST API do integracji z innym oprogramowaniem;
– możliwość importowania danych strukturalnych bezpośrednio przez REST API.
Infografika LabCollector
Infografika LabCollector
Główną koncepcją systemu jest to, aby każdy naukowiec w laboratorium mógł uzyskać szybki dostęp do danych i je modyfikować, a także udostępniać je pozostałej części społeczności laboratoryjnej. Dostęp do systemu będzie można uzyskać z dowolnego komputera w intranecie. Dzięki temu pracownicy laboratorium spędzą mniej czasu na powtarzalnych i czasochłonnych operacjach, a więcej cennego czasu poświęcą na działalność badawczą.

Aktualnie trwają szkolenia dla przyszłych użytkowników, a po etapie szkoleń rozpoczniemy wdrażanie systemu w laboratoriach.

Mamy nadzieję, że system usprawni i ułatwi Państwa pracę i spowoduje, że wykorzyatnie odczynników będzie efektywniejsze.

Będziemy informować na bieżąco o postępach we wdrażaniu.

Osoby zainteresowane uzyskaniem dodatkowych informacji dotyczących użytkowania systemu mogą skontaktować się z:
– Panem Bartłomiejem Lisem z Zespołu Informatycznego Wsparcia Nauki CWNiR, e-mail: bartlomiej.lis@umlub.pl; booked@umlub.pl, tel. 786 435 827;
– Panem Mariuszem Siwkiem (Zespół ds. Monitorowania Wykorzystania Aparatury Badawczej CWNiR), e-mail: mariusz.siwek@umlub.pl, tel. 515-803-314.
Autor: mgr inż. Mariusz Siwek
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie