numer 029
Kwiecień 2024
13

Tutoring nauczyciela akademickiego w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie

Uniwersytet Medyczny po udanym pilotażu „Programu świadomego tutora” wprowadził na stałe tutoring, który jest dedykowany nauczycielom akademickim dopiero rozpoczynającym pracę lub już doświadczających wypalenia zawodowego. Jego celem jest wsparcie w adaptacji i dalszym rozwoju pracowników.
znak graficzny programu tutoringowego
Czym jest tutoring?
Tutoring jest dość szerokim pojęciem i można spotkać się z jego różnymi mniej i bardziej szczegółowymi definicjami. To, co łączy je wszystkie, to uznanie, że tutoring jest spersonalizowanym podejściem edukacyjnym, które stawia na pełny rozwój danej osoby, z uwzględnieniem jej różnorodnych potrzeb i możliwości, ma także na celu podniesienie jakości kształcenia. Uniwersytet Medyczny w Lublinie wykorzystał tę metodę do rozwoju pracowników, aby w ten sposób wesprzeć ich rozwój, a pośrednio także poprawić jakość kształcenia studentów.

Tutoring jest metodą edukacji, polegającą na systematycznej i indywidualnej pracy Tutora (nauczyciel prowadzący spotkania) z tutee (czyli nauczycielem korzystającym z tutoringu). Ma na celu wsparcie tutee we wdrożeniu do pracy, a następnie rozwoju zgodnie z zainteresowaniami i predyspozycjami. W razie potrzeby uczestnicy otrzymują także pomoc w radzeniu sobie z problemami wynikającymi z pracy dydaktycznej. Tutoring jest formą spersonalizowaną, co oznacza, że nie tylko tematyka, ale również metody pracy dostosowane są do konkretnego tutee. 

Podczas indywidualnych spotkań tutoringowych otrzymuje się wsparcie, które może polegać m.in. na wizytacji zajęć, analizie warsztatu dydaktycznego, mocnych i słabych stron tutee, udzielaniu wskazówek rozwojowych do pracy własnej i przekazywaniu nowych technik dydaktycznych. Dobór rodzaju wsparcia zależy oczywiście od indywidualnych potrzeb, również harmonogram spotkań i zasady współpracy z podopiecznym są ustalane przez tutora indywidualnie. 

Kim są tutorzy?
Tutorami są doświadczeni nauczyciele akademiccy, którzy ukończyli odpowiednie szkolenie, przygotowujące ich do pełnionej roli. Ich zadaniem jest wsparcie nowo zatrudnionych nauczycieli w rozwoju kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu. Poza zapoznawaniem z zasadami pracy w Uniwersytecie Medycznym, zapewniają także indywidualną pomocą i wskazówki we wdrożeniu się ogólnie do zawodu nauczyciela akademickiego. Przekazują również praktyczne techniki i metody nauczania, które mogą mieć zastosowanie w tej konkretnej dziedzinie, którą zajmują się wraz z tutee. Mają zatem nie tylko wiedzę z zakresu kompetencji miękkich, ale także są ekspertami w swojej dziedzinie. 

Lista tutorów oraz ich portfolio znajdują się na stronie URSA (https://e-csm.umlub.pl/ursa.umlub.pl/)
Kto może wziąć udział w tutoringu?
Program jest dedykowany przede wszystkim nowo zatrudnionym pracownikom Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, czyli takim, którzy są zatrudnieni krócej niż przez 2 lata. Czasami jest to dla kogoś pierwsze doświadczenie zawodowe, a czasem kolejne, ale bardzo różne od dotychczasowego. To naturalne, że można czuć się nieco zagubionym i przydałoby się wsparcie od kogoś bardziej doświadczonego. Tak zwany onboarding, czyli proces wdrażania pracownika do pracy w danym miejscu, zapoznawanie go z kulturą organizacyjną danego miejsca, jest niezbędny do szybkiego zaaklimatyzowania się, a bez tego trudno wyobrazić sobie efektywną pracę. Jednak w programie mogą wziąć udział także dłużej zatrudnieni pracownicy – szczególnie ci doświadczający pierwszych symptomów wypalenia zawodowego i mający trudności w realizowaniu celów dydaktycznych. Ich program tutorialu będzie wyglądał oczywiście trochę inaczej, ponieważ będzie dostosowany do ich konkretnych problemów, z jakimi się mierzą.

Tutee powinien być objęty wsparciem Tutora ze swojego wydziału, jednak w uzasadnionych sytuacjach możliwe jest nawiązanie współpracy z tutorem z innego wydziału. Może również skorzystać ze wsparcia tzw. tutora wspomagającego, czyli dodatkowej osoby, która być może ma ważne dla danego podopiecznego wiedzę i umiejętności.
Autorka: Justyna Turczyn, Biuro Karier Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie