numer 029
Kwiecień 2024
5

Najlepszy projekt studencki: „Masz to we krwi!”

W dniach 18–24 września odbyła się XIX edycja Lubelskiego Festiwalu Nauki. W przygotowaniu i przedstawieniu projektów festiwalowych, jak co roku, wzięli udział członkowie Studenckiego Koła Naukowego przy Klinice Hematologii, Onkologii i Transplantologii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Jeden z projektów pt. "Masz to we krwi!", którego pomysłodawcami byli Julia Zarychta i Adrian Kowalczyk (studenci VI roku kierunku lekarskiego) pod opieką Pani Profesor Joanny Zawitkowskiej, zdobył I miejsce w konkursie „Uniwersytet Medyczny dla Lubelskiego Festiwalu Nauki” w kategorii najlepszy projekt studencki.
Przygotowanie sali i wyposażenia do warsztatów
Przygotowanie sali do warsztatów
Ubiegłoroczna edycja Lubelskiego Festiwalu Nauki odbywała się pod hasłem "Nauka dla przyszłości". Wierzymy, że przyszłością nauki są dzieci i młodzież, które stoją przed wyborem swojej drogi życiowej, zawodowej i naukowej. Poprzez zabawę chcemy zachęcić zwłaszcza dzieci do rozwijania naukowych pasji. Z tego powodu zdecydowaliśmy się na przygotowanie projektu skierowanego dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, który odpowie im pytanie, z czego składa się krew? Mieliśmy nadzieję, że pobudzi to naturalną, dziecięcą ciekawość do zadawania dalszych pytań związanych z funkcjonowaniem ciała człowieka.

Projekt składał się z kilku części, dzięki czemu uczniowie najmłodszych klas szkół podstawowych mogli wykorzystać i powtarzać wiedzę zdobytą podczas wprowadzenia teoretycznego, zrealizowanego w formie bajki. Anna, Elsa i Olaf, postacie z bajki, towarzyszyły nam podczas prezentacji i krok po kroku, tłumaczyły dzieciom, jaką rolę w organizmie człowieka pełnią erytrocyty, limfocyty T i B oraz płytki krwi.

Po wprowadzeniu teoretycznym, uczniowie przystąpili do malowania dużych trójwymiarowych modeli elementów morfotycznych, a także małych modeli erytrocytów, limfocytów i płytek krwi.

Kolejny etap projektu umożliwiał uczniom powtórzenie zdobytych wiadomości (rozpoznawanie elementów morfotycznych na zdjęciach, a także w trakcie zabawy ciepło-zimno). Przed przybyciem uczniów, organizatorzy porozkładali w sali atrybuty każdej z komórek (balony, sieci i przeciwciała utworzone z drewnianych patyczków). Zadaniem uczniów było odnalezienie atrybutów schowanych na sali, a następnie dopasowanie ich do jednego z dużych modeli komórek. W momencie, gdy wszystkie balony znajdowały się przy erytrocycie, sieci otaczały płytkę krwi, a w pobliżu limfocytu B było pełno przeciwciał, przyszedł czas na pytania. Ile krwi znajduje się w człowieku? Dlaczego pobieranie krwi boli? Po co pobiera się krew do badań? Dlaczego krew jest czerwona? Czy to prawda, że trzeba jeść dużo żelaza, by mieć dobrą krew? To tylko kilka przykładów, jak udział w projekcie rozbudził dziecięcą ciekawość. Na pamiątkę spotkania, uczniowie mogli zabrać pomalowane modele erytrocytów, limfocytów oraz płytek krwi do domu.
Adrian Kowalczyk, Julia Zarychta, dr hab. Joanna Zawitkowska prezetnuja nagrody w konkursie
Adrian Kowalczyk, Julia Zarychta, dr hab. Joanna Zawitkowska (od lewej)
Autorzy artykułu: dr hab. n. med. Joanna Zawitkowska, Julia Zarychta, Adrian Kowalczyk
Opieka merytoryczna z ramienia LFN: dr Anna Olszewska
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie