Informator uniwersytecki
numer 032
listopad 2024
★
1
Tutoring dla nauczycieli akademickich
W roku akademickim 2024/2025 kontynuowany będzie program „Tutoring Nauczyciela Akademickiego” w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie, który jest dedykowany wszystkim nauczycielom akademickim zatrudnionym w grupie dydaktycznej lub badawczo-dydaktycznej.
Do udziału w programie w szczególności zapraszamy pracowników, którzy niedawno rozpoczęli pracę. Celem programu jest wsparcie nauczycieli w adaptacji i dalszym rozwoju. Koordynatorem projektu jest Zespół URSA.
Nasi tutorzy
Tutorami są doświadczeni nauczyciele akademiccy, którzy ukończyli szkolenie, przygotowujące ich do pełnienia roli tutora. Ich zadaniem jest wsparcie nowo zatrudnionych nauczycieli w rozwoju kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu. Poza zapoznawaniem z zasadami pracy w Uniwersytecie Medycznym, zapewniają także indywidualną pomoc i wskazówki we wdrożeniu się do zawodu nauczyciela akademickiego. Przekazują między innymi praktyczne techniki i metody nauczania, które mogą mieć zastosowanie uniwersalne lub dotyczyć konkretnej dziedziny wiedzy.
Metoda tutoringu
Tutoring jest metodą spersonalizowaną, co oznacza, że nie tylko tematyka, ale również metody pracy dostosowane są do konkretnego odbiorcy. Podczas indywidualnych spotkań (minimum pięciu) oferowane jest wsparcie, które może polegać m.in. na wizytacji zajęć, analizie warsztatu dydaktycznego, diagnozie mocnych i słabych stron uczestnika, udzielaniu wskazówek rozwojowych do pracy własnej i przedstawieniu nowych technik dydaktycznych. Dobór rodzaju wsparcia zależy oczywiście od aktualnych potrzeb, a harmonogram spotkań i zasady współpracy z podopiecznym są ustalane przez tutora indywidualnie
Tutorami są doświadczeni nauczyciele akademiccy, którzy ukończyli szkolenie, przygotowujące ich do pełnienia roli tutora. Ich zadaniem jest wsparcie nowo zatrudnionych nauczycieli w rozwoju kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu. Poza zapoznawaniem z zasadami pracy w Uniwersytecie Medycznym, zapewniają także indywidualną pomoc i wskazówki we wdrożeniu się do zawodu nauczyciela akademickiego. Przekazują między innymi praktyczne techniki i metody nauczania, które mogą mieć zastosowanie uniwersalne lub dotyczyć konkretnej dziedziny wiedzy.
Metoda tutoringu
Tutoring jest metodą spersonalizowaną, co oznacza, że nie tylko tematyka, ale również metody pracy dostosowane są do konkretnego odbiorcy. Podczas indywidualnych spotkań (minimum pięciu) oferowane jest wsparcie, które może polegać m.in. na wizytacji zajęć, analizie warsztatu dydaktycznego, diagnozie mocnych i słabych stron uczestnika, udzielaniu wskazówek rozwojowych do pracy własnej i przedstawieniu nowych technik dydaktycznych. Dobór rodzaju wsparcia zależy oczywiście od aktualnych potrzeb, a harmonogram spotkań i zasady współpracy z podopiecznym są ustalane przez tutora indywidualnie
Kto może wziąć udział w tutoringu?
Program jest dedykowany przede wszystkim nauczycielom nowo zatrudnionym w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie (w grupie dydaktycznej lub badawczo-dydaktycznej). Jesteśmy przekonani, że tutoring ułatwi proces wdrażania pracownika do pracy w danym miejscu, zapoznawania go z kulturą organizacyjną, pomoże w szybkim zaaklimatyzowaniu się, co zwiększy efektywność wykonywanej pracy.
Zapraszamy również nauczycieli, którzy posiadają dłuższy staż pracy, a doświadczają jakichś trudności lub po prostu chcieliby „popracować” nad własną karierą, czy przedyskutować możliwości rozwoju z inną, przygotowaną do tego osobą. W przypadku tej grupy nauczycieli tutoring będzie miał inne cele i będzie oparty na innych metodach pracy. Tym samym będzie dostosowany do potrzeb doświadczonych pracowników.
Lista tutorów, ich portfolio oraz regulamin programu znajdują się na stronie Zespołu URSA https://e-csm.umlub.pl/ursa.umlub.pl/
Program jest dedykowany przede wszystkim nauczycielom nowo zatrudnionym w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie (w grupie dydaktycznej lub badawczo-dydaktycznej). Jesteśmy przekonani, że tutoring ułatwi proces wdrażania pracownika do pracy w danym miejscu, zapoznawania go z kulturą organizacyjną, pomoże w szybkim zaaklimatyzowaniu się, co zwiększy efektywność wykonywanej pracy.
Zapraszamy również nauczycieli, którzy posiadają dłuższy staż pracy, a doświadczają jakichś trudności lub po prostu chcieliby „popracować” nad własną karierą, czy przedyskutować możliwości rozwoju z inną, przygotowaną do tego osobą. W przypadku tej grupy nauczycieli tutoring będzie miał inne cele i będzie oparty na innych metodach pracy. Tym samym będzie dostosowany do potrzeb doświadczonych pracowników.
Lista tutorów, ich portfolio oraz regulamin programu znajdują się na stronie Zespołu URSA https://e-csm.umlub.pl/ursa.umlub.pl/
Przygotowała:
Sylwia Panek
Biuro Karier i Absolwentów
Sylwia Panek
Biuro Karier i Absolwentów
O tutoringu pisaliśmy również w numerze kwietniowym: https://blask.umlub.pl/article2.php?issue_nr=029&art_id=1248
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie