Informator uniwersytecki
numer 032
listopad 2024
★
1
Szkolenie metodyczne – udane lekcje języka polskiego, sprawdzone pomysły i gry językowe
Dnia 26 października 2024 r. odbyły się warsztaty językowe skierowane do nauczycieli języka polskiego jako obcego, którzy chcą wzbogacić swoje zajęcia o nowatorskie metody i narzędzia dydaktyczne.
Warsztaty zorganizowano w Auli Anatomicum, a odpowiedzialne za ich organizację były pani Katarzyna Karska i pani Zofia Charis ze Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych UM.
Pierwszą część warsztatów poprowadziła pani Iwona Stempek, lektorka języka polskiego jako obcego, współautorka i redaktorka serii podręczników „Polski krok po kroku” oraz „Polski krok po kroku – junior”. „Uczenie i praca z tablicą – również tą wirtualną – to jej życiowa pasja. Od lat dzieli się swoim doświadczeniem i pomysłami z nauczycielami z całego świata, a także sama uczy się od innych i chętnie testuje nowe pomysły na lekcje.” Podczas spotkania uczestnicy mieli możliwość poznania różnorodnych pomysłów na rozgrzewki i gry aktywizujące uczniów, jak również mogli sami przetestować zadania językowe ułatwiające utrwalanie leksyki, automatyzację gramatyki oraz doskonalenie komunikacji.
Warsztaty zorganizowano w Auli Anatomicum, a odpowiedzialne za ich organizację były pani Katarzyna Karska i pani Zofia Charis ze Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych UM.
Pierwszą część warsztatów poprowadziła pani Iwona Stempek, lektorka języka polskiego jako obcego, współautorka i redaktorka serii podręczników „Polski krok po kroku” oraz „Polski krok po kroku – junior”. „Uczenie i praca z tablicą – również tą wirtualną – to jej życiowa pasja. Od lat dzieli się swoim doświadczeniem i pomysłami z nauczycielami z całego świata, a także sama uczy się od innych i chętnie testuje nowe pomysły na lekcje.” Podczas spotkania uczestnicy mieli możliwość poznania różnorodnych pomysłów na rozgrzewki i gry aktywizujące uczniów, jak również mogli sami przetestować zadania językowe ułatwiające utrwalanie leksyki, automatyzację gramatyki oraz doskonalenie komunikacji.
Na początek pani Iwona Stempek pokazała, jakie możliwości aktywizowania grupy daje stara, dobrze wszystkim znana gra o nazwie „kółko i krzyżyk”. Z założenia gra ta ma przełamywać pierwsze lody i prowadzić poprzez krótką wymianę zdań do nawiązywania koleżeńskich relacji podczas zajęć, które zaowocują później nie tylko sympatyczną atmosferą, ale przełożą się także na efektywność w czasie wykonywania zadań grupowych. „Kółko i krzyżyk” jest też świetną okazją do szybkiego i niestresującego sprawdzenia wiedzy studentów.
Pani Iwona zachęcała również do korzystania w pracy ze studentami z innych znanych gier aktywizujących takich jak: „państwa miasta”, „bingo fonetyczne”, „pantomima” „domino” czy „kalambury”. Zaprezentowała także szereg gotowych gier z serii „POLSKI krok po kroku”.
Kolejna prezentacja zatytułowana „Co się stało? – czyli jak poszerzać leksykę związaną z anatomią i zdrowiem”, skupiła się na tym, jak wzbogacić słownictwo związane z anatomią i zdrowiem. Uczestnicy dowiedzieli się, jak efektywnie korzystać z dostępnych materiałów do nauki języka polskiego jako obcego oraz jak adaptować autentyczne teksty na potrzeby zajęć językowych. W trakcie tej części warsztatów słuchacze mieli okazję uczestniczyć w serii praktycznych ćwiczeń. Przećwiczono nie tylko różne typy zadań ułatwiających szybkie zapamiętywanie specjalistycznych terminów. Prelegentka pokazała także, jakie typy gier i quizów można samodzielnie stworzyć na platformie e-polish.eu – dzięki temu uczestnicy mogli sami wypróbować webizzy, koło fortuny i interaktywne kości opowieści, co pozwoliło im sprawdzić, jak poznane metody działają w praktyce.
Druga część warsztatów poświęcona była platformie e-coursebook.eu – w pełni interaktywnej wersji podręczników online, umożliwiającej naukę języka polskiego samodzielnie, z dowolnego miejsca. Wystarczy dostęp do internetu i konto na platformie e-polish.eu.
Tę część warsztatów poprowadził pan Tomasz Stempek, drugi prelegent warsztatów, fizyk z zawodu, pasjonat nauki języków obcych oraz twórca nowoczesnego narzędzia do nauki różnych języków, a także innych przedmiotów.
Pani Iwona zachęcała również do korzystania w pracy ze studentami z innych znanych gier aktywizujących takich jak: „państwa miasta”, „bingo fonetyczne”, „pantomima” „domino” czy „kalambury”. Zaprezentowała także szereg gotowych gier z serii „POLSKI krok po kroku”.
Kolejna prezentacja zatytułowana „Co się stało? – czyli jak poszerzać leksykę związaną z anatomią i zdrowiem”, skupiła się na tym, jak wzbogacić słownictwo związane z anatomią i zdrowiem. Uczestnicy dowiedzieli się, jak efektywnie korzystać z dostępnych materiałów do nauki języka polskiego jako obcego oraz jak adaptować autentyczne teksty na potrzeby zajęć językowych. W trakcie tej części warsztatów słuchacze mieli okazję uczestniczyć w serii praktycznych ćwiczeń. Przećwiczono nie tylko różne typy zadań ułatwiających szybkie zapamiętywanie specjalistycznych terminów. Prelegentka pokazała także, jakie typy gier i quizów można samodzielnie stworzyć na platformie e-polish.eu – dzięki temu uczestnicy mogli sami wypróbować webizzy, koło fortuny i interaktywne kości opowieści, co pozwoliło im sprawdzić, jak poznane metody działają w praktyce.
Druga część warsztatów poświęcona była platformie e-coursebook.eu – w pełni interaktywnej wersji podręczników online, umożliwiającej naukę języka polskiego samodzielnie, z dowolnego miejsca. Wystarczy dostęp do internetu i konto na platformie e-polish.eu.
Tę część warsztatów poprowadził pan Tomasz Stempek, drugi prelegent warsztatów, fizyk z zawodu, pasjonat nauki języków obcych oraz twórca nowoczesnego narzędzia do nauki różnych języków, a także innych przedmiotów.
Pan Tomasz Stempek przedstawił platformę e-coursebook.eu jako narzędzie wspierające przygotowanie interaktywnych materiałów edukacyjnych. Rozwiązanie to pozwala nie tylko szybko i wygodnie tworzyć ciekawe treści, ale również umożliwia dostosowywanie materiałów do poziomu grupy. Wszystkie materiały są przechowywane w chmurze, dzięki czemu można do nich wracać w dowolnym momencie i ponownie wykorzystywać przy realizacji podobnych tematów.
Dodatkowo platforma e-coursebook.eu oferuje możliwość automatycznego sprawdzania prac domowych i testów. To szczególnie cenne narzędzie dla nauczycieli, którzy nie chcą tracić czasu na korygowanie rutynowych ćwiczeń, takich jak prawda/fałsz, testy wyboru czy uzupełnianie luk. Dzięki automatyzacji nauczyciel może zaoszczędzić czas, który może poświęcić na bardziej indywidualną pracę z uczniami, a sami studenci zyskują nowoczesne i interaktywne narzędzie do nauki.
W trakcie warsztatów zaprezentowano proste sposoby na utrwalanie różnych zagadnień gramatycznych i leksykalnych, aktywizację grupy oraz motywowanie uczniów do mówienia. Pomocne okazały się gry oraz zadania z popularnych materiałów dydaktycznych, takich jak seria „POLSKI krok po kroku”.
Dodatkowym atutem była prezentacja platformy e-coursebook.eu, z której funkcjonalności z pewnością wkrótce skorzysta niejeden dydaktyk.
Dodatkowo platforma e-coursebook.eu oferuje możliwość automatycznego sprawdzania prac domowych i testów. To szczególnie cenne narzędzie dla nauczycieli, którzy nie chcą tracić czasu na korygowanie rutynowych ćwiczeń, takich jak prawda/fałsz, testy wyboru czy uzupełnianie luk. Dzięki automatyzacji nauczyciel może zaoszczędzić czas, który może poświęcić na bardziej indywidualną pracę z uczniami, a sami studenci zyskują nowoczesne i interaktywne narzędzie do nauki.
W trakcie warsztatów zaprezentowano proste sposoby na utrwalanie różnych zagadnień gramatycznych i leksykalnych, aktywizację grupy oraz motywowanie uczniów do mówienia. Pomocne okazały się gry oraz zadania z popularnych materiałów dydaktycznych, takich jak seria „POLSKI krok po kroku”.
Dodatkowym atutem była prezentacja platformy e-coursebook.eu, z której funkcjonalności z pewnością wkrótce skorzysta niejeden dydaktyk.
Tekst i zdjęcia: dr n. hum. Katarzyna Karska, Anna Marciniak-Tarkowska
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie