numer 032
listopad 2024
1

Szkolenie metodyczne – udane lekcje języka polskiego, sprawdzone pomysły i gry językowe

Dnia 26 października 2024 r. odbyły się warsztaty językowe skierowane do nauczycieli języka polskiego jako obcego, którzy chcą wzbogacić swoje zajęcia o nowatorskie metody i narzędzia dydaktyczne. 

Warsztaty zorganizowano w Auli Anatomicum, a odpowiedzialne za ich organizację były pani Katarzyna Karska i pani Zofia Charis ze Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych UM. 

Pierwszą część warsztatów poprowadziła pani Iwona Stempek, lektorka języka polskiego jako obcego, współautorka i redaktorka serii podręczników „Polski krok po kroku” oraz „Polski krok po kroku – junior”. „Uczenie i praca z tablicą – również tą wirtualną – to jej życiowa pasja. Od lat dzieli się swoim doświadczeniem i pomysłami z nauczycielami z całego świata, a także sama uczy się od innych i chętnie testuje nowe pomysły na lekcje.” Podczas spotkania uczestnicy mieli możliwość poznania różnorodnych pomysłów na rozgrzewki i gry aktywizujące uczniów, jak również mogli sami przetestować zadania językowe ułatwiające utrwalanie leksyki, automatyzację gramatyki oraz doskonalenie komunikacji.
prowadząca prezentuje slajdy
Prezentacja możliwości aktywizowania grupy poprzez grę o nazwie „kółko i krzyżyk”.
Na początek pani Iwona Stempek pokazała, jakie możliwości aktywizowania grupy daje stara, dobrze wszystkim znana gra o nazwie „kółko i krzyżyk”. Z założenia gra ta ma przełamywać pierwsze lody i prowadzić poprzez krótką wymianę zdań do nawiązywania koleżeńskich relacji podczas zajęć, które zaowocują później nie tylko sympatyczną atmosferą, ale przełożą się także na efektywność w czasie wykonywania zadań grupowych. „Kółko i krzyżyk” jest też świetną okazją do szybkiego i niestresującego sprawdzenia wiedzy studentów. 

Pani Iwona zachęcała również do korzystania w pracy ze studentami z innych znanych gier aktywizujących takich jak: „państwa miasta”, „bingo fonetyczne”, „pantomima” „domino” czy „kalambury”.  Zaprezentowała także szereg gotowych gier z serii „POLSKI krok po kroku”.

Kolejna prezentacja zatytułowana „Co się stało? – czyli jak poszerzać leksykę związaną z anatomią i zdrowiem”, skupiła się na tym, jak wzbogacić słownictwo związane z anatomią i zdrowiem. Uczestnicy dowiedzieli się, jak efektywnie korzystać z dostępnych materiałów do nauki języka polskiego jako obcego oraz jak adaptować autentyczne teksty na potrzeby zajęć językowych. W trakcie tej części warsztatów słuchacze mieli okazję uczestniczyć w serii praktycznych ćwiczeń. Przećwiczono nie tylko różne typy zadań ułatwiających szybkie zapamiętywanie specjalistycznych terminów. Prelegentka pokazała także, jakie typy gier i quizów można samodzielnie stworzyć na platformie e-polish.eu – dzięki temu uczestnicy mogli sami wypróbować webizzy, koło fortuny i interaktywne kości opowieści, co pozwoliło im sprawdzić, jak poznane metody działają w praktyce.

Druga część warsztatów poświęcona była platformie e-coursebook.eu – w pełni interaktywnej wersji podręczników online, umożliwiającej naukę języka polskiego samodzielnie, z dowolnego miejsca. Wystarczy dostęp do internetu i konto na platformie e-polish.eu. 

Tę część warsztatów poprowadził pan Tomasz Stempek, drugi prelegent warsztatów,  fizyk z zawodu, pasjonat nauki języków obcych oraz twórca nowoczesnego narzędzia do nauki różnych języków, a także innych przedmiotów.
edukator pokazuje swoją prezentację
Prezentacja e-coursebook.eu przez pana Tomasza Stempka jako narzędzia wspierającego przygotowanie interaktywnych materiałów edukacyjnych.
Pan Tomasz Stempek przedstawił platformę e-coursebook.eu jako narzędzie wspierające przygotowanie interaktywnych materiałów edukacyjnych. Rozwiązanie to pozwala nie tylko szybko i wygodnie tworzyć ciekawe treści, ale również umożliwia dostosowywanie materiałów do poziomu grupy. Wszystkie materiały są przechowywane w chmurze, dzięki czemu można do nich wracać w dowolnym momencie i ponownie wykorzystywać przy realizacji podobnych tematów.

Dodatkowo platforma e-coursebook.eu oferuje możliwość automatycznego sprawdzania prac domowych i testów. To szczególnie cenne narzędzie dla nauczycieli, którzy nie chcą tracić czasu na korygowanie rutynowych ćwiczeń, takich jak prawda/fałsz, testy wyboru czy uzupełnianie luk. Dzięki automatyzacji nauczyciel może zaoszczędzić czas, który może poświęcić na bardziej indywidualną pracę z uczniami, a sami studenci zyskują nowoczesne i interaktywne narzędzie do nauki. 

W trakcie warsztatów zaprezentowano proste sposoby na utrwalanie różnych zagadnień gramatycznych i leksykalnych, aktywizację grupy oraz motywowanie uczniów do mówienia. Pomocne okazały się gry oraz zadania z popularnych materiałów dydaktycznych, takich jak seria „POLSKI krok po kroku”.

Dodatkowym atutem była prezentacja platformy e-coursebook.eu, z której funkcjonalności z pewnością wkrótce skorzysta niejeden dydaktyk.
Tekst i zdjęcia: dr n. hum. Katarzyna Karska, Anna Marciniak-Tarkowska
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie