numer 032
listopad 2024
1

I Europejski Kongres Terapii Zajęciowej

Szanowni Państwo,
pracownicy PTZ w osobie Pani mgr Anny Stanisławczuk oraz mojej reprezentowałyśmy Uniwersytet Medyczny na I Europejskim Kongresie Terapii Zajęciowej. Odbył się on w Krakowie i trwał od 15 do 19 października br.

Było to jedno z najważniejszych wydarzeń dla terapeutów zajęciowych w Europie, po raz pierwszy odbywające się w Polsce! Współorganizatorem Kongresu było Polskie Towarzystwo Terapii Zajęciowej i Terapii Zajęciowej w Europie, zrzeszające trzy największe europejskie organizacje zajmujące się terapią zajęciową: Europejską Sieć Terapii Zajęciowej w Szkolnictwie Wyższym (ENOTHE), Radę Terapeutów Zajęciowych Państw Europejskich (COTEC) oraz Radę ds. Badań nad Terapią Zajęciową i Nauką o Pracy (ROTOS).
Przedstawicielki PTZ na I Europejskim Kongresie Terapii Zajęciowej
Przedstawicielki PTZ na I Europejskim Kongresie Terapii Zajęciowej
Kongres był platformą dla profesjonalistów terapii zajęciowej z całej Europy, którzy mogli się spotkać, wymienić wiedzą i kształtować przyszłość tego zawodu. Miał na celu promować nowoczesne podejście do terapii zajęciowej, jednocześnie umożliwiając wymianę doświadczeń między specjalistami z różnych krajów. Kongres zgromadził ponad 1000 uczestników, w tym naukowców, praktyków oraz studentów, co uczyniło go jednym z największych wydarzeń edukacyjnych w dziedzinie terapii zajęciowej. W programie odbyły się sesje dotyczące m.in. badań naukowych, zdrowia psychicznego i fizycznego, a także nowoczesnych metod terapeutycznych. Kongres skupił się na przyszłości terapii zajęciowej, obejmując tematy zdrowia publicznego, nowoczesnych technologii oraz interdyscyplinarnych podejść terapeutycznych.

We wtorek (15 października 2024) odbyły się warsztaty przedkongresowe o różnej tematyce do wyboru:
  • Mindsetter: gra na rzecz rozwoju osobistego i zawodowego w edukacji OT
  • Krytyczna ocena standaryzowanych ocen i miar wyników w praktyce i badaniach
  • Nawigacja po technologiach wspomagających w praktyce terapii zajęciowej
  • Intensywny kurs krótki: Ocena i projektowanie programu w terapii zajęciowej przez pryzmat Tuning Competences 2024.


W środę (16 października 2024) odbyła się uroczysta ceremonia otwarcia, a następnie dr Agnieszka Smrokowska-Reichmann (międzynarodowy nauczyciel i specjalista Snoezelen, członek-założyciel Polskiego Stowarzyszenia Terapii Zajęciowej oraz gerantolog) wygłosiła wykład, którego myślą przewodnią były zmiany, jakie zaszły na przestrzeni lat i rozwój świadomości o TZ, o przyszłości TZ. Bardzo ciekawie Pani Doktor przedstawiła nowe horyzonty dla TZ w dziedzinie gerontologii i istotę oddziaływań terapeutycznych.

Następnie odbyły się sesje równoległe o różnej tematyce – oto kilka wybranych tematów:
  • Ocena aktualnych wyników edukacji - Przyszłościowa terapia zajęciowa- Uniwersytet Teksański – Centrum Nauk o Zdrowiu w San Antonio, 2. Uniwersytet w Toronto,
  • Rozwijanie kompetencji adaptacyjnych – zaspokajanie potrzeb w dynamicznym środowisku pracy,
  • Przyszłościowa edukacja specjalistów OT,
  • Program interwencji sensorycznej na oddziale intensywnej terapii noworodków,
  • Komunikacja z osobami chorymi na demencję – skuteczna i satysfakcjonująca dla każdej ze stron dialogu.
zdjęcia z różnych momentów kongresu
I Europejski Kongres Terapii Zajęciowej w Krakowie
W czwartek (17 października 2024) odbył się bardzo oczekiwany przez wszystkich zgromadzonych wykład Erica Asaby* (również znana osoba wśród terapeutów zajęciowych, profesor nadzwyczajny i docent terapii zajęciowej z mianowaniem na stanowisko w Szpitalu Sjukhem w Sztokholmie; jest również profesorem gościnnym na Uniwersytecie Metropolitalnym w Tokio w Japonii).

* członek rady wydziału, program doktorancki w zakresie nauk o ochronie zdrowia (PUF-V)
* przedstawiciel, strategiczny i współpracujący komitet ds. edukacji między Karolinska Institutet a Regionem Sztokholmskim (UR)
* członek akademii pedagogicznej w Karolinska Institutet

 „Rozdroża: negocjowanie teraźniejszości z jednoczesnym wyobrażaniem sobie możliwości”– był tematem wystąpienia prof. nadzw. Erica Asaby.

Następnie odbyło się około 30 sesji po 5 spotkań, średnio 6-8 sesji równolegle. Tematy wybranych przeze mnie sesji głównie dotyczyły edukacji i rozwoju terapii zajęciowej, były to innowacje w edukacji OT, wprowadzenie narzędzia oceny opartego na symulacji, wzmacnianie efektywności zawodowej, zaangażowania i uczestnictwa, jako podstawowych koncepcji terapii zajęciowej, wpływ czynników środowiskowych na uczestnictwo w życiu codziennym osób z niepełnosprawnością psychospołeczną.

W piątek (18 października 2024) Kongres rozpoczął się wykładem dr Anity Atwal. Pani dr Anita Atwal jest terapeutką zajęciową i specjalistką w dziedzinie zdrowia pokrewnego, specjalizuje się w interdyscyplinarnych badaniach. Była redaktorem pomocniczym w Occupational Therapy International i recenzentką w wielu czasopismach. Pani Anita jest również recenzentką grantów, takich jak Research for Patient Benefit Programme (NIHR) i Royal College of Occupational Therapists. Tematyka wykładu, który został przedstawiony przez Panią Doktor to "Terapia zajęciowa w roku 2030: czy jest zgodna z przeznaczeniem, czy pora na ponowne przemyślenie?".

Wykład nawiązywał do globalnych wyzwań i kwestii, które wpływają zarówno na moralność, etykę, jak i zrównoważony rozwój (siłę roboczą i postrzeganie społeczne) zawodu w świecie

Najbardziej interesującą sesją dla mnie w tym dniu była sesja dotycząca egzaminu praktycznego studentów terapii zajęciowej na podstawie pacjentów standaryzowanych dr Maria Andreassen1, Pani Lena Andresson1, dr Christina Turesson1, dr Annika Lindh Falk2

1 Wydział Nauk o Zdrowiu, Medycyny i Opieki, Uniwersytet Linköping, Norrköping, Szwecja; 2 Uniwersytet w Linköping.

Sobota (19 października 2024) była ostatnim dniem, podsumowującym wszystkie wykłady i wystąpienia, możliwością wymiany i nawiązania kontaktów międzyuczelnianych...

Z wyrazami szacunku
mgr Justyna Kosowska, Pracownia Terapii Zajęciowej UMLub
Znak graficzny kongresu
© 2022 Centrum Symulacji Medycznej UM w Lublinie